تنمية الاتجاهات وبعض المهارات الأکاديمية في مقرر تأثيث وديکور المسکن باستخدام البورتفوليو

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

بقسم إدارة مؤسسات الأسرة والطفولة کلية الاقتصاد المنزلي – جامعة حلوان

المستخلص

يعد المسکن أهم حيز معماري داخلي نتعامل معه حيث أننا نقضي الوقت الأعظم من حياتنا فيه ، ويعتبر التصميم الداخلي الملائم للفراغ من الاحتياجات الضرورية الهامة للفرد والتي تساعد علي تشکيل سلوکيات الفرد وإشباع العديد من احتياجاته الجسمية والاجتماعية والنفسية ، في ضوء تلک الأهمية للمسکن وتصميمه الداخلي بکل ما يحتويه من أثاث أو مکملات ، يعتبر متخصصي الاقتصاد المنزلي من أهم المصادر البشرية المتاحة لتحقيق المتطلبات الأساسية والوظيفية للمسکن وفقاً لأهداف الأسرة والمجتمع . في ضوء تلک أهمية لتطوير مقررات التخصص لتخريج کوادر بشرية قادرة علي سد احتياجات المجتمع لتوفير بيئة سکنية ملائمة لاحتياجات الأفراد، هدف البحث الحالي إلي دراسة أثر استخدام البورتفوليو (کأسلوب تقويم تراکمي شامل) علي تنمية المستوي التحصيلي والاتجاهات والمستوي المهاري  لدي الطالبات في مقرر تأثيث وديکور المسکن . وقد تم التطبيق علي عينة مکونة من (37) طالبة بالفرقة الرابعة / الشعبة التربوية ، بکلية الاقتصاد المنزلي – جامعة حلوان . وباستخدام التحليلات الإحصائية التالية " التکرارات والنسب المئوية ، ألفا کرونباک ، ومعامل ارتباط بيرسون ، اختبار (T.test) ، اختبار مربع إيتا (η2) " ، تم التوصل لنتائج الدراسة التي يتلخص فيما يلي :

·      وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي (0.05) بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية والضابطة  في تأثيث وديکور المسکن ، في الاختبار التحصيلي البعدي ، لصالح طالبات المجموعة التجريبية .
·      وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي (0.001) بين إتجاهات الطالبات نحو تأثيث وديکور المسکن (مجموعة تجريبية وضابطة) ، في التطبيق البعدي ، لصالح المجموعة التجريبية .
·      وجود فروق ذات دلالة لإحصائية عند مستوي (0.001) بين متوسط درجات المهارات التطبيقية للطالبات ( مجموعة تجريبية وضابطة ) في تأثيث وديکور المسکن ، لصالح المجموعة التجريبية .

 في ضوء نتائج هذه الدراسة توصي الباحثة : باستخدام البورتفوليو کأسلوب لتقويم النواتج التعليمية المستهدفة لکافة مقررات الاقتصاد المنزلي في التعليم الجامعي عامة ، وفي تخصص إدارة مؤسسات الأسرة والطفولة خاصة ، نشر الوعي بين أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم عن أهمية البورتفوليو وطريقة تصميم محتواه المناسب لکل مقرر بما يحقق الأهداف التعليمية .
                                 Research Summary:
Housing is by far considered the most significant interior-architectural space we deal with due to the fact that we spent most of our time in it. Space relevant interior-designs are considered one of the individual's significant necessities that assist in forming his behaviors and fulfilling many of his physical, social and psychological needs. In light of that housing and its interior-design significance ,including all its contents of furniture and accessories, home economics specialists are considered the most significant available human resources to achieve the housing essential and functional requirements according to family's and community's goals. Education, being one of the essential infrastructure of community and the basis of macro national strategies for both the developing and developed countries, evaluation is considered one of the significant inputs to develop the educational process. Any improvement in the evaluation processes will inevitably develop the curriculum remnant elements which mean that evaluation is considered a device to improve and develop the educational materials, not an end in itself.
In light of that significance of developing the educational curricula, to graduate efficient cadres capable of fulfilling the community needs of providing the individuals with a relevant housing environment, the current research aimed to study the effect of using the portfolio (as an overhaul aggregate evaluation approach) on developing female students' acquisitive level, tendencies and skill level in the housing decoration and furnishing curriculum.  Application was conducted on a specimen composed of 37 female students, fourth grade - Educational Section ,Faculty of Home Economic-Helwan University .Using certain statistical analyses ( frequencies and percentage, Alpha Krobak ,Person correlation Factor,  "T-Test" and  "ή2 " test ,the following study results have been concluded:
  There are differences of statistical indication at 0, 05 function level between both experimental and control groups of female students' average marks in housing furnishing and decoration, in post acquisitive test, in favor of the experimental group female students. There are differences of statistical indication at 0.001 function level between female students' tendencies of housing furnishing and decoration (both experimental and control groups) in post application, in favor of the experimental group. There are differences of statistical indication at 0.001 function level between female students' applied skills average (both experimental and control groups) in housing furnishing and decoration in favor of the experimental group.
 In light of the study results, the researcher recommends: Using the portfolio as a method of evaluating targeted educational outcomes for all home economics curricula at university education, in general, and in the specialty of family and childhood institutions management, in particular, and dissemination of awareness among the teaching staff and their assistants regarding the significance of the portfolio and the method of designing its content to suit each curriculum to achieve the desired educational goals .

الكلمات الرئيسية