فاعلية برنامج لتنمية بعض مهارات إدارة الحياة باستخدام الخرائط الذهنية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 إدارة منزل ومؤسسات – کلية التربية النوعية – جامعة بنها

2 قسم التربية الأسرية الکلية – الجامعية بالليث – جامعة أم القرى

المستخلص

ملخص البحث
فاعلية برنامج لتنمية بعض مهارات إدارة الحياة باستخدام الخرائط الذهنية
 
    يسعى العالم إلى الاستثمار في عمليات البناء والتطوير للعنصر البشري وخاصة الشباب والتي بدأت تشق طريقها بشکل لم يسبق له مثيل في مختلف بقاع الأرض مع نهايات القرن الماضي وبدايات هذا القرن. فالشباب هم معول بناء الأمم والمجتمعات.
يهدف البحث الي :
1-      تحديد مستوى الوعي مهارات ادارة الحياة لدى الطالبات الجامعيات .
2-      تحديد الفروق في مستوى الوعي مهارات ادارة الحياة لدى الطالبات الجامعيات تبعا لاختلاف متغيرات المستوى الاجتماعي والاقتصادي لأسرهن .
3-      الکشف عن العلاقة بين مهارات ادارة الحياة لدى الطالبات الجامعيات ومتغيرات المستوى الاجتماعي والاقتصادي لأسرهن .
4-      تحديد نسبة مشارکة المتغيرات المستقلة (المهارات الحياتية ومتغيرات المستوى الاجتماعي والاقتصادي) لدى الطالبات الجامعيات .
5-      تحديد الفروق في مستوى الوعي مهارات ادارة الحياة  (عينة البحث التجريبية) قبل وبعد تطبيق البرنامج المعد والمصمم باستخدام الخرائط الذهنية .
وتوصل البحث الي :

وجود فروق بين أفراد العينة الأساسية في مهارات ادارة الحياة قبل تطبيق البرنامج.
وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات أفراد العينة في محاور مهارات ادارة الحياة "البعد العقلي ، البعد الاجتماعي ، البعد الذاتي ، البعد الاقتصادي" تبعا لمتغيرات الدراسة.
وجود علاقة ارتباطية بين محاور استبيان مهارات ادارة الحياة ومتغيرات الدراسة.
اختلاف نسبة مشارکة العوامل المؤثرة على مهارات ادارة الحياة.
اختلاف الأوزان النسبية لأولوية محاور مهارات ادارة الحياة.
وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات أفراد عينة البحث التجريبية في محاور استبيان  مهارات ادارة الحياة قبل تطبيق البرنامج وبعده لصالح التطبيق البعدي.

وقد أوصت الدراسة بــ :

 نشر الوعي مهارات ادارة الحياة لدى الفتاة من خلال برامج المرأة والأسرة من خلال أجهزة الإعلام المختلفة لما لها من اثر کبير في تفعيل دور الفتاة في الأسرة والمجتمع .
 أن تقوم وزارة التعليم بالاهتمام بإدخال مفاهيم ومدرکات  مهارات ادارة الحياة في المناهج الدراسية للفتيات بمراحل التعليم المختلفة من اجل تنشئة جيل من الفتيات قادرات على تحمل مسئولية ذواتهن والتخطيط لمستقبلهن .
على المراکز والمهتمين بتنمية الموارد البشرية الاهتمام بإقامة الندوات والمحاضرات والدورات الخاصة للفتيات  بالمؤسسات المختلفة التي تعمل بها السيدات عن مهارات ادارة الحياة ، کذلک عن أهمية الخرائط الذهنية وفاعلية استخدامها .
الاهتمام بإصدار کتيبات ونشرات ومقالات في الصحف والمجلات موجهه للفتاة لتنمية مهاراتها وتوعيتها بأهمية تنمية المهارات مما ينعکس ايجابيا عليها وعلى دورها في المجتمع.
تشجيع المختصين بالدراسات النفسية والاجتماعية على المشارکة في عداد البرامج والکتب الموجهة للجيل الجديد وفقا للأساليب العلمية بشکل متکامل ومترابط لتفعيل دورهم  في الأسرة والمجتمع.

 
 
 
 
Abstract
Effectiveness of the program to develop some life skills management using mental maps
 
The world seeks to invest in the construction and development of the human race, especially young people, which began making its way is unprecedented in different parts of the earth with the end of the last century and the beginning of this century. Young people are the pick of nations and communities to build.
The research aims to:
1. Identify the level of awareness of life skills among university students.
2. Identification of the differences in the level of awareness of life skills among university students depending on the different social and economic level of the families variables.
3. disclosure of the relationship between life skills for university students and variables of social and economic level of their families.
4. determine the percentage of the participation of the independent variables (variables of life skills and social and economic level) among female university students.
5. determine the differences in the level of awareness of life skills (experimental research sample) before and after the application prepared and designed the program using mind maps.
research sample.
The research concluded:
• The existence of fundamental differences between respondents in life skills before applying the program.
• There are significant differences between mean scores respondents differences in life skills hubs "mental dimension, social dimension, self-dimension, economic dimension," according to the variables of the study.
• The existence of correlation between the variables of life skills and study questionnaire axes.
• difference in the participation rate of the factors affecting the life skills.
• difference in the relative weights of the priority axes of life skills.
• There are significant differences between mean scores individual differences in experimental research sample life skills questionnaire axes before and after the application of the program in favor of the dimensional application.
The study recommended that:
• The Ministries of Education attention to the introduction of the concepts and perceptions of life skills in the curriculum for girls various stages of education in order to foster a generation of girls are able to take responsibility for self-esteem and planning for their futures.
• the centers and those interested in the development of human resources attention to the establishment of seminars, lectures and special courses for girls of various institutions that operate the ladies about life skills, as well as about the importance of mental and effective use maps.
• publishing houses and newspapers concern by issuing booklets, pamphlets, articles in newspapers and magazines geared for Saudi girls to develop their skills and make them aware of the importance of skills development which will reflect positively on them and their role in society.
• Encourage specialists psychological and social studies to participate in the programs and books for the new generation meter according to scientific methods in an integrated and interconnected to activate their role in the family and society.

الكلمات الرئيسية