آليات التحفيز الأسري کما يدرکها الشباب الجامعي وانعکاسها علي التفکير الايجابي لديهم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

أستاذ مساعد بقسم إدارة مؤسسات الأسرة والطفولة – کلية الاقتصاد المنزلي- جامعة حلوان

المستخلص

الملخص
آليات التحفيز الأسري کما يدرکها الشباب الجامعي وانعکاسها علي التفکير الايجابي لديهم
 
يهدف البحث إلى دراسة إنعکاس آليات التحفيز الأسرى کما يدرکها الشباب الجامعى على التفکير الإيجابى لديهم وتکونت عينة الدراسة من (420) طالب جامعي من الذکور والاناث الملتحقين بکليات (نظرية وعملية) من جامعات مختلفة، ومن مستويات إقتصادية وإجتماعية مختلفة من محافظات (القاهرة- القليوبية- الشرقية- الجيزة- المنوفية- کفرالشيخ- قنا) , وإشتملت أدوات البحث على إستمارة البيانات العامة، ومقياس آليات التحفيز الأسرى کما يدرکها الشباب الجامعى، ومقياس التفکير الإيجابى للشباب الجامعى، وإتبع البحث المنهج الوصفى التحليلى.
وتوصلت نتائج البحث إلى أن الأم هى الطرف الأکثر تحفيزاً للشباب من الوالدين بنسبة 51,7% , وأن التحفيز بمخاطبة العقل بالإقناع أکثر الآليات التى تدفع الشباب لتحقيق أهدافهم بنسبة 35%, بينما التحفيز المادى (المکافأت المادية والهدايا) أکثر الآليات المتبعه من جانب الوالدين فى تحفيز الشباب عينة البحث بنسبة 35,3% , وأن 49,5% من الأباء والأمهات فى عينة البحث مستوى استخدامهم لآليات التحفيز الأسرى متوسط مقابل 22,4% مستوى استخدامهم مرتفع , وأن أولى محاور التفکير الإيجابى لدى الشباب الجامعى عينة البحث هى الذکاء الإجتماعى وتکوين العلاقات الاجتماعية حيث جاءت فى الترتيب الأول بنسبة 35,1% , کما تبين وجود فروق ذات دلالة إحصائية فى آليات التحفيز الأسرى تبعاً لمتغيرات الدراسة , کما وجد تباين دال إحصائياً فى أبعاد التفکير الإيجابى للشباب الجامعى تبعاً لمتغيرات الدراسة , کذلک توجد علاقة ارتباطية بين آليات التحفيز الأسرى کما يدرکها الشباب الجامعى بأبعاده والتفکير الإيجابى للشباب الجامعى بمحاوره عند مستوى دلالة تراوح بين (0,01), (0,05) , کما اتضح أن متغير الجنس هو العامل الأکثر تأثيراً فى تفسير التباين فى التفکير الإيجابى لدى الشباب الجامعي بنسبة 82% .
  
Abstract
Captive motivation mechanisms as the university youth realize it & its reflection on their positive thinking
 
            This research aims to study the reflection of captive motivation mechanisms as the university youth realize it on their positive thinking . . The study sample consisted of  (420) college student from male & female enrolled to theoretical and scientific colleges from different universities , and levels of economic and social different from governorates (Cairo , Qalyubia , Sharqia , Giza , Monofia , Kafr Alsheikh , Qina) , The research tools include the general information form , captive motivation mechanisms as the university youth realize it scale ,scale for  positive thinking for the university youth . The research follows the descriptive analytical method .
            The results confirmed that the mother is the most element in motivational to the youth from parents in the rate of 51.7% , and the captive by adressing the mind with persuasion the most mechanisms that pays youth to achieve their goals in the rate of 35% , but financial stimulus (rewards & gifts) the most mechanisms followed by parents in captive the research sample from youth in the rate of 35.3% , and 49.5% from fathers & mothers in the research  sample their level of use captive stimulus mechanisms average opposite 22.4% their level high , and the social intelligence & forming social relationships is the first axes in positive thinking for the university youth they have that where in the first order in the rate of 35.1% , also statistically significant discrepancy in the captive motivation mechanisms by aldimograv variables , also there was statistically significant discrepancy in the dimensions of   positive thinking by aldimograv variables , also there was correlation of statistical significance between
(0,05) , (0,01) between the captive motivation mechanisms as the university youth realize it with its dimensions & positive thinking for university youth with its interlocutor , also the results showed the sex was the first factor in explanation the different between the university youth on their positive thinking in the rate of 82% .
 
The key words : Captive stimulus , the university youth , positive thinking .

الكلمات الرئيسية