فاعلية برنامج تدريبي للتخطيط فى مرحلة القص باستخدام الحاسب

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم الملابس والنسيج کلية الاقتصاد المنزلى – جامعة حلوان

المستخلص

ملخص البحث
فاعلية برنامج تدريبي للتخطيط فى مرحلة القص باستخدام الحاسب
هدف البحث إلى بناء برنامج تدريبى للتخطيط فى مرحلة القص باستخدام برنامج (Easy Plan) من نظام جربر للإستفادة القصوى من کل وظائف البرامج المتخصصة، وإعداد وتدريب شباب الخريجين المتخصصين لإعداد کوادر مؤهلة بما يساعد على زياده ورفع التنمية المهارية والمهنية لدى الشباب وتأهيلهم بما يواکب إحتياجات السوق وسير العملية الصناعية، وقياس فاعليته على رفع مستوى المعارف والأداء المهاري التي يتضمنها البرنامج. وتکونت عينة البحث من 20 متدرب من شباب الخريجين المتخصصين، وتم إعداد أدوات لتقويم البرنامج التدريبي والتي تکونت من اختبارين: تحصيلي معرفي ومهاري وبطاقة ملاحظة الأداء ومقياس تقدير.
وجائت نتائج البحث تؤکد صحة التحقق من فروض البحث والتي تنص على وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المتدربات في الإختبار القبلي والبعدي لصالح الإختبار البعدي وذلک في الأداء المعرفي والمهاري الخاص بالبرنامج التدريبي مما يدل على فاعلية البرنامج التدريبي.
 
Abstract
The effectiveness of a training program for planning in the stage of cutting using the computer
 
The aim of the research is to build a training program for planning in the cutting stage using the "Easy Plan" program from Gerber system to benefit the most of all the specialized programs' jobs, and to prepare and train young graduates specialists to prepare qualified cadres to help increase it and raise the skill and professional development of young people and qualify them in line with the needs of Labor market and the progress of the industrial process, and measuring its effectiveness in raising the level of knowledge and skill performance included in the program. The research sample consisted of 20 trainees from young graduates specialists. and was prepared tools for the evaluation of the program, which consisted of two achievement tests of knowledge and skills and a note of performance and a measure of appreciation.
The results of the research confirm the validity of the verification of the hypotheses, which provides for the presence of statistically significant differences between the average scores of the trainees in the pre- and post-test for the post-test valid in the cognitive and skill performance of the training program, which indicates the effectiveness of the training program.

الكلمات الرئيسية