فاعلية برنامج تدريبي قائم على تنمية مهارات إعادة تدوير بعض مخلفات البيئة لدى طالبات المرحلة الإعدادية بمحافظة البحيرة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم الاقتصاد المنزلي- کلية التربية النوعية - جامعة الإسکندرية

2 بقسم الاقتصاد المنزلي –کلية التربية النوعية – جامعة الاسکندرية

المستخلص

يهدف البحث إلى تنفيذ وتقييم برنامج تدريبى لتنمية مهارة الطالبات أفراد العينة لإعادة تدوير بعض مخلفات البيئة لانتاج مکملات منزلية ، تمثلت العينة البحثية في (254) طالبة بالمرحلة الاعدادية بريف مرکز کفر الدوار بالبحيرة ، تم اختيارهم بطريقة عشوائية ، تم تطبيق الاستبيان عليهن عن طريق المقابلة الشخصية ، قد اختير من العينة الاساسية (59) طالبة من ذوات المستوى المنخفض لاجراء البرنامج التدريبى عليهن ، استخدم البحث المنهج الوصفى التحليلى والمنهج شبه التجريبى .
وأظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيا فى الاتجاهات نحو المحافظة على البيئة وإعادة التدوير تبعا لمستوى الدخل الشهرى لصالح فئة الدخل الشهرى من (1000- أقل من 2000جنيه)، فى حين کانت الفروق غير دالة بالنسبة لباقى المتغيرات (عدد أفراد الأسرة – تعليم الأب – تعليم الأم – مجال عمل الأب- مجال عمل الأم - الصف الدراسى) ،. عدم وجود فروق دالة إحصائيا في الاتجاهات نحو تنمية المهارات العملية تبعاً لمتغيرات (عدد أفراد الأسرة – الدخل الشهرى– تعليم الأب– تعليم الأم– مجال عمل الأب- مجال عمل الأم - الصف الدراسى). وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطي درجات الطالبات عينة البحث فى القياسين القبلى والبعدى للاتجاهات نحو المحافظة على البيئة وإعادة التدوير لصالح القياس البعدى. ومن أهم توصيات البحث: إعداد برامج تدريبية مشابهة لتدريب الفتيات على مهارات إعادة التدوير وانتاج منتجات فنية مختلفة.
 
الکلمات الدليلية : المهارات - إعادة التدوير – البيئة.          
 
 
 
 


Abstract
The effectiveness of a training program based on developing middle school girl's skills to recycle some environmental used materials in Al-Beheira Governorate
 
The study aims to implement and evaluate a training program to develop the skills for middle school girl'sto develop their skills to recycle some environmental used material. The research sample was (254) students in the middle school in Kafr El Dawar Center in Beheira Governorate, they were chosen randomly,
The study tools were a questionnaire by interview and a training program, (59) girls of the lower level of practices were selected from the basic sample for application of the training program.The research used the descriptive and analytical method and the semi-experimental approach
The results showed that there are statistically significant differences in attitudes towards environmental preservation and recycling according to the level of the monthly income in favor of the monthly income category of (1000 - less than 2000 pounds), while the differences were not significant with respect to the rest of the variables (family members - father education - mother education - The father’s field of work - the mother’s field of work - the academic class). There are no statistically significant differences in attitudes towards developing practical skills according to variables (family members - monthly income - father's education - mother's education - father's field of work - mother's field of work - classroom).There was significant statistical differences in the attitudes and of students regarding to maintaining the environmental to keep it clean, before and after the training program prepared for this purpose.
The study recommends to set similar training programs for girls in other different regions to improve girl's skills in recycling and the production of various technical products
 
Keywords: Skills - Recycling – Environment
 

الكلمات الرئيسية