توظيف فن الرسوم المتحرکة کوسيلة للتثقيف الملبسي للاطفال في المرحلة العمرية (من6 الي 12 سنة)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

بقسم الاقتصاد المنزلي – کلية التربية النوعية جامعة اسيوط

المستخلص

توظيف فن الرسوم المتحرکة کوسيلة للتثقيف الملبسي للاطفال
في المرحلة العمرية (من6 الي 12 سنة)
اصبحت افلام الرسوم المتحرکة تخاطب عقول المشاهدين بمختلف اعمارهم وتحرک مشاعرهم في اتجاهات معينة ليندمجوا مع العمل الدرامي وذلک للوصول الي تحقيق الاهداف المرجوة من تصميمها داخل العمل الفني  ( القصة) واحداث الاثر المطلوب علي المشاهد وخاصة ان افلام الرسوم المتحرکة لم تعد مقصورة علي الصغار فقط .
فتطور التکنولوجيا المستخدمة في صناعة الافلام بالاضافة الي تطور اساليب الکتابة واعداد السيناريو والابداع فيه جعل منها اثر هائل وکبير تترکة ورائها مما ادي الي ان يتعلق بها کثيرا من الافراد علي اختلاف اعمارهم بهذة النوعية من الافلام .
لذا قامت الباحثة بدراسة تاثير الرسوم المتحرکة علي الثقافة الملبسية للطفل من خلال اعداد فيلم خاص ببعض المفاهيم والمعارف الملبسية تحت مسمي " عالم قماش" ونشرة علي شبکة الانترنت.
حيث تکمن مشکلة البحث في الاجابة علي  بعض التساؤلات ومنها : کيف يمکن ان يتم جذب انتباه الاطفال وربط الثقافة الملبسية في اذهانهم کاحد الاساليب التعبيرية بالادوات الفنية المتاحة في مجال الرسوم المتحرکة ؟- کيفية توجيه الرسوم المتحرکة بالشخصيات المؤثرة لبث الثقافة الملبسية وصياغتها صياغة فنية مبتکرة  تتماشي مع احتياجات الطفل .وهدف البحث الي  القاء  الضوء حول اهمية لغة السينما وافلام الرسوم المتحرکة ودورها الهام في توصيل ثقافة معينة کالثقافة الملبسية - الاستفاده من التعبير الفني لصورة حرکية بصرية لخدمة الفکرة بالشخصيات ثنائية الابعاد وترجع اهمية البحث الي
تسليط الضوء علي الرسوم المتحرکة کوسيلة جذب لدي الاطفال وربطها بثقافة الملبس-  معالجة اوجة القصور في الثقافة الملبسية لدي الاطفال من خلال رؤية ابداعية مبتکرة .
 واتبع البحث المنهج الوصفي من خلال الاطلاع علي الدراسات السابقة وصياغة الاطار النظري وکذلک المنهج  شبة التجريبي من خلال  انتاج فيلم للرسوم المتحرکة  وربطه بمجال الملابس لتثقيف الاطفال وتحقيق اهداف البحث
وجاءت تحقيق فروض البحث من خلال تحکيم الفيلم من متخصصين في مجال الحاسب الالي لمعرفة  ارائهم التحصصية المستخدمة في التقنيات المستخدمة في  تنفيذ الفيلم -و متحصصين في مجال الملابس لدراسة المفاهيم والمعارف الملبسية المستخدمة والمحتوي العملمي للفيلم المقترح .
وتوصلت النتائج الي  ان الفيلم المقترح  له دور وفاعلية في تکوين الثقافة الملبسية لدي الطفل في المراحل العمرية المتقدمة ( 12:16 سنة ) –ايضا  تم  توظيف فن الرسوم المتحرکة في تثقيف الاطفال ملبسيا بشکل فني جذاب  في الفيلم المقترح


Abstract
Employment of Animation Art as a means of culture clothes
 for children (age from 6 to 12 year)
 
Animation films have become addressing the minds of viewers of all ages and moving their feelings in certain directions to integrate with the dramatic work in order to achieve the desired goals of their design within the artwork (the story) and effect the desired effect on the viewer, especially since the animation films are no longer limited to young people only
The development of technology used in the manufacture of films, in addition to the development of methods of writing, script preparation and creativity in it, made it a tremendous and large impact, leaving behind many people of all ages with this type of film.
Therefore, the researcher studied the effect of animation on the child's clothing culture by preparing a movie on some clothing concepts and knowledge under the name "Canvas World" and a publication on the Internet.
And where the research problem lies in answering some of the questions, including: How can the attention of children be attracted and the clothing culture is linked in their minds as one of the expressive methods with the artistic tools available in the field of animation? Child needs. The research aimed to shed light on the importance of the language of cinema and animation films and its important role in communicating a specific culture such as clothing culture - to benefit from artistic expression of a visual kinetic image to serve the idea with two-dimensional characters and the importance is due Search to
Highlighting animation as a means of attracting children and linking them to the culture of clothing - addressing deficiencies in the clothing culture of children through an innovative creative vision. The research followed the descriptive approach, through reviewing previous studies and formulating the theoretical framework, as well as the experimental approach through conducting an experience of producing animated films and linking them to the field of clothing to educate children and achieve the goals of the research.
The fulfillment of the research hypotheses came through the arbitration of the film from specialists in the field of computers to know their quotas used in the implementation of the film - specialized in the field of clothing to study the concepts and knowledge of clothing used in the film.
The results concluded that the proposed film has an effective role in forming the clothing culture of the child in the advanced ages (12: 16 years) - also the art of animation was used to educate children in clothing in an attractive artistic manner in the proposed movie

الكلمات الرئيسية