الدعم الاجتماعي وعلاقته بتنظيم الذات لدى المراهقين

المؤلف

بقسم ادارة مؤسسات الأسرة والطفولة -کلية الاقتصاد المنزلي – جامعة الأزهر

المستخلص

يهدف البحث الحالي بصفة رئيسية إلى الکشف عن طبيعة العلاقة بين الدعم الاجتماعي وتنظيم الذات لدي المراهقين ، حيث تم استيفاء البيانات من خلال تطبيق أدوات البحث والمتمثلة في          ( استمارة البيانات الأولية ، استبيان الدعم الاجتماعي بمحاوره(الدعم المقدم من الأسرة ، الدعم المقدم من المعلمين ، الدعم المقدم من الأصدقاء) ، استبيان تنظيم الذات بأبعاده (التخطيط ووضع الأهداف، الملاحظة الذاتية ، تقييم الذات، رد الفعل الذاتي)) علي عينة صدفية غرضية قوامها 211مراهق ومرهقة من مدارس المرحلة الاعدادية والثانوية، من مستويات اجتماعية واقتصادية مختلفة، وباستخدام المنهج الوصفي التحليلي توصلت الدراسة لمجموعة من النتائج کان أهمها :
-        اختلاف نسب اجمالي مستوى الدعم الاجتماعي فقد کانت الأولوية للمراهقين ذوي الدعم الاجتماعي المتوسط بنسبة بلغت 56.4%، کما اختلفت نسب اجمالي مستوى تنظيم الذات فقد کانت الأولوية للمراهقين ذوي المستوى المتوسط من تنظيم الذات بنسبة 54.5%.
-        وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة احصائياً عند مستوى دلالة 0.01 بين الدعم الاجتماعي بمحاوره وتنظيم الذات بأبعاده.
-        عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذکور والاناث والمراهقة المبکرة والمتوسطة في کل من إجمالي الدعم الاجتماعي، اجمالي تنظيم الذات .
-        لا يوجد تباين دال احصائياً بين المراهقين عينة البحث في الدعم الاجتماعي بمحاوره تبعاً لکل من عدد أفراد الأسرة، المستوى التعليمي للأب، الدخل الشهري للأسرة، وجود تباين دال احصائياً بين المراهقين عينة البحث في مجموع محاور استبيان الدعم الاجتماعي تبعاً لمستوى تعليم الأم لصالح المستوى التعليمي المرتفع.،لا يوجد تباين دال احصائياً بين المراهقين عينة البحث في تنظيم الذات  بأبعاده تبعاً لکل من عدد أفراد الأسرة، المستوى التعليمي للأم، الدخل الشهري للأسرة، کما يوجد تباين دال احصائياً بين المراهقين عينة البحث في مجموع أبعاد استبيان تنظيم الذات تبعاً لمستوى تعليم الأب لصالح المستوى التعليمي المرتفع .
-        يعتبر الدعم الاجتماعي المقدم من الأسرة من أکثر العوامل تأثيراً علي تنظيم الذات بنسبة مشارکة0.052 ، يليه الدعم المقدم من الأصدقاء بنسبة مشارکة 16.5، يليه الدعم المقدم من المعلمين بنسبة مشارکة 10.5 ويليه تعليم الأب بنسبة مشارکة 2.4.
       وتوصي الباحثة بأهمية توعية الآباء والأمهات والمعلمين وأفراد المجتمع ککل حول الأثر الذي يترکه الدعم الاجتماعي في شخصية الأبناء وفي قدراتهم وفي تحقيقهم للتنظيم الذاتي، وإبراز أهمية الدعم الاجتماعي في حياة المراهقين بصفة عامة وذلک من خلال عقد ندوات مع المتخصصين في هذا المجال، وأيضاً اعداد برامج تجريبية من شأنها أن تنمي مهارات تنظيم الذات لدي المراهقين في جوانب الشخصية المختلفة سواء کانت المعرفية أو الانفعالية أو الاجتماعية.
 
Abstract :
     The current study aims mainly to find out the nature of the relation between the social support and the self-regulation of the teenagers. The data have been collected through applying the study tools ( represented by ; the primary data form – the social support questionnaire with its axes – the self regulation questionnaire wit its dimensions ) on a randomly chosen with a purpose study sample that consists of 211 male and female teenagers from preparatory an secondary schools, from different social and economic classes. Using the descriptive and analytical methods, the study reached a collection of findings the most important of which are :
- There is a difference in the overall percentage levels of the social support ; the priority was for the teenagers with moderate social support with the percentage 56.4% .
- There is a difference in the percentage of the overall level of the self-regulation. The priority was for the teens with the moderate level of self-regulation with 54.5%.
- There is a positive correlative relation that is statistically significant at the level (0.01 ) between the social support with its axes and the self-regulation with its dimensions.
- There is no statistically significant differences between the male and female or the early adolescence and the moderate in both the overall social support and the overall self-regulation.
- There is no statistically significant variation between the sample teens in the social support with its axes according to the number of the family members, the father’s education level, the monthly income of the family.
- There is a statistically significant variation between the sample teens in all the axes of the social support questionnaire according to the mother’s education level for the higher level, there is no statistically significant variation between the sample study teens in the self-regulation questionnaire with its dimensions according to the number of the family members, the mother’s education level, the family monthly income; there is a statistically significant variation between the sample study teens in all the dimensions of the self-regulation questionnaire according to the father’s education level for the higher level.
- The social support presented by the family is considered the most influential element on the self-regulation with participation degree of ( 0.052 ), followed by the support presented by the friends with participation degree of ( 16.5 ) next the support by teachers with the degree of ( 10.5 ) , then , the father’s education with participation degree ( 2.4 ).
     The researcher recommends the importance of acknowledging the fathers, the mothers, the teachers and all members of the society as a whole , of the great influence of the social support on the teens’ personalities and their ability to achieve self-regulation; and asserting the importance of the social support in the teens’ lives in general through holding seminars with the specialists in this field, also, preparing experimental programs to develop the self-regulation skills of the teenagers in the different aspects of the personality , whether cognitive, emotive, or social. 

الكلمات الرئيسية