الهوية الثقافية فى ظل العولمة وعلاقتها بمتطلبات التصميم الداخلى للمسکن لدى عينة من الطالبات الجامعيات المتزوجات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم إدارة مؤسسات الأسرة والطفولة کلية الإقتصاد المنزلي جامعة الأزهر

المستخلص

    استهدف البحث بصفة رئيسية تحديد طبيعة العلاقة بين الهوية الثقافية فى ظل العولمة وعلاقتها بمتطلبات التصميم الداخلى للمسکن لدى عينة من الطالبات الجامعيات المتزوجات ، وتتحدد مشکلة البحث في الکشف عن طبيعة العلاقة بين الهوية الثقافية فى ظل العولمة ومتطلبات التصميم الداخلى للمسکن، تکونت عينة البحث من (120) من طالبات الجامعة المتزوجات من مستويات اقتصادية واجتماعية مختلفة ، تم تجميع العينة من محافظة الغربية (کلية الاقتصاد المنزلى "جامعة الأزهر" – کلية الآداب وکلية التربية "جامعة طنطا" ) ومحافظة المنوفية( کلية الدراسات الاسلامية بالسادات "جامعة الأزهر"- کلية الاقتصاد المنزلى "جامعة المنوفية" ) بطريقة صدفية غرضية ، تم التطبيق الميدانى خلال شهر يناير 2018م ، وتکونت أداة البحث من : استمارة البيانات العامة للطالبات الجامعيات المتزوجات ، مقياس الهوية الثقافية فى ظل العولمة ، مقياس متطلبات التصميم الداخلى للمسکن  (وجميعها من إعداد الباحثة).
وکانت أهم النتائج التى توصل اليها البحث:
- وجود علاقة ارتباطية موجبة بين الهوية الثقافية فى ظل العولمة بمحاورها الثلاثة ( الدين والعادات والتقاليد – اللغة والتعليم – التکنولوجيا فى ظل العولمة) وبين متطلبات التصميم الداخلى للمسکن لدى الطالبات الجامعيات المتزوجات بمحاوره الثلاثة (تجهيز المسکن-  تأثيث المسکن– تجميل المسکن) .
- وجود علاقة ارتباطية بين کلا من الهوية الثقافية فى ظل العولمة بمحاورها الثلاثة( الدين والعادات والتقاليد – اللغة والتعليم – التکنولوجيا فى ظل العولمة ) وبين متطلبات التصميم الداخلى للمسکن لدى الطالبات الجامعيات المتزوجات بمحاوره الثلاثة (تجهيز المسکن-  تأثيث المسکن– تجميل المسکن) وبعض متغيرات المستوى الاجتماعى والاقتصادى (المستوى التعليمى للزوج– مستوى الدخل الشهرى للأسرة ).
- وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات الطالبات الجامعيات المتزوجات فى الهوية الثقافية فى ظل العولمة بمحاورها الثلاثة( الدين والعادات والتقاليد – اللغة والتعليم – التکنولوجيا فى ظل العولمة ) ومتطلبات التصميم الداخلى للمسکن بمحاوره الثلاثة (تجهيز المسکن-  تأثيث المسکن– تجميل المسکن) تبعاً لمحل الاقامة (ريف -حضر) لصالح الحضر، طبيعة الدراسة ( نظرية - عملية ) لصالح الدراسة العملية ، نوع التعليم ( أزهرى - غير أزهرى ) لصالح التعليم الأزهرى .
- عدم وجود تباين دال احصائياً فى اجمالى الهوية الثقافية فى ظل العولمة بمحاورها الثلاثة( الدين والعادات والتقاليد – اللغة والتعليم – التکنولوجيا فى ظل العولمة ) ومتطلبات التصميم الداخلى للمسکن لدى الطالبات الجامعيات المتزوجات بمحاوره الثلاثة (تجهيز المسکن-  تأثيث المسکن– تجميل المسکن)  تبعا لمستوى الدخل الشهرى للأسرة .
من أهم توصيات البحث:
1-    عمل دورات تدريبية بکليات الاقتصاد المنزلى توضح أسس اختيار متطلبات التصميم الداخلى للمسکن فى ظل التکنولوجيا بما يتناسب مع الهوية الثقافيةالمصرية والبعد عن التقليد الأعمى للغرب
2-    الاهتمام بطالبات المرحلة الجامعية باعتبارهن أمهات المستقبل وتزويدهن بمستجدات العصر ومتغيراته وتقنياته مع ضرورة المحافظة على هويتهن الثقافية وتراث الأمة وقيمها العربية الأصيلة من خلال فقرات فى البرامج التلفزيونية .
إقامة الندوات والمحاضرات فى مراکز رعاية الشباب تحث الشباب على کيفية المحافظة على هويتهم الثقافية النابعة من أصالة الأمة العربية وتراثها الحضارى ورفض العولمة بمختلف أشکالها بما يؤثر على أذواقهم السکنية المتعلقة باختيار متطلبات التصميم الداخلى للمسکن
من أهم توصيات البحث:
1-    عمل دورات تدريبية بکليات الاقتصاد المنزلى توضح أسس اختيار متطلبات التصميم الداخلى للمسکن فى ظل التکنولوجيا بما يتناسب مع الهوية الثقافيةالمصرية والبعد عن التقليد الأعمى للغرب
2-    الاهتمام بطالبات المرحلة الجامعية باعتبارهن أمهات المستقبل وتزويدهن بمستجدات العصر ومتغيراته وتقنياته مع ضرورة المحافظة على هويتهن الثقافية وتراث الأمة وقيمها العربية الأصيلة من خلال فقرات فى البرامج التلفزيونية .
إقامة الندوات والمحاضرات فى مراکز رعاية الشباب تحث الشباب على کيفية المحافظة على هويتهم الثقافية النابعة من أصالة الأمة العربية وتراثها الحضارى ورفض العولمة بمختلف أشکالها بما يؤثر على أذواقهم السکنية المتعلقة باختيار متطلبات التصميم الداخلى للمسکن
 
Abstract
    The main objective of the research was to determine the nature of the relationship between cultural identity in the light of globalization and its relationship to the requirements of the interior design of the house among a sample of married university students. The sample was collected from the sample was collected from Gharbia Governorate (College of Home Economics "Al-Azhar University" - College of Arts and College of Education "Tanta University") and Menoufia Governorate (College of Islamic Studies in Sadat "Al-Azhar University" - College of Home Economics "University of Menoufia") in a way A psoriasis purpose, the field application was applied during January 2018, and the research tool consisted of: a non-flowering data form for married university students, a measure of cultural identity in light of globalization, a measure of the
interior design requirements for housing (all prepared by the researcher).
The main findings of the research were:
The existence of a positive correlation between cultural identity in light of globalization with its three axes (religion, customs and traditions - language and education - technology in light of globalization) and the requirements of the interior design of the dormitory for university students married with its three axes (home furnishing - home furnishing - beautifying home).
There is a correlation between each of the cultural identity in light of globalization with its three axes (religion, customs and traditions - language and education - technology in light of globalization) and the requirements of the interior design of the housing for university students married with its three axes (housing supply - home furnishing - beautifying the house) and some variables The social and economic level (the husband's educational level - the family's monthly income level).
There are statistically significant differences between the averages of married female university students in cultural identity in light of globalization with its three axes (religion, customs and traditions - language and education - technology in light of globalization) and the requirements of the interior design of the housing for married university students with its three axes (housing preparation - home furnishing - beautifying housing ) According to the place of residence (rural - urban) for the benefit of the urban, the nature of the study (theoretical - practical) in favor of practical study, the type of education (Azhari - non-Azhari) in favor of the Azhari education.
Lack of statistically significant differences in the total cultural identity in light of globalization with its three axes (religion, customs and traditions - language and education - technology in light of globalization) and the requirements for the interior design of housing for university students married with its three axes (housing supply - home furnishing - beautifying housing) depending on the income level Monthly for the family.
The most important recommendations of the research:                                                               
1- Carrying out training courses at home economics colleges explaining the basics of choosing the requirements for the interior design of the dwelling in light of the technology in a manner commensurate with the Egyptian cultural identity and away from the blind tradition of the West.
2- Attention to university students, as future mothers, and providing them with the latest developments, changes and techniques, with the need to preserve their cultural identity, the nation’s heritage, and its authentic Arab values ​​through paragraphs in TV programs.
3- Holding seminars and lectures in youth care centers urging young people on how to preserve their cultural identity emanating from the authenticity of the Arab nation and its cultural heritage and rejecting globalization in its various forms in a way that affects their housing tastes related to choosing the requirements for the interior design of the home.

الكلمات الرئيسية