أثر متابعة القنوات الفضائيـــة الإعلانيــة على السلوک الاستهلاکي للمرأة السعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

سکن وإدارة منزل- کلية التربية للاقتصاد المنزلي-جامعة أم القرى

المستخلص

تحتل وسائل الإعلام في عصرنا الحديث مکانة متميزة من حيث وظائفها وأهدافها وتأثيراتها في المجتمع ، ولعله إذا کان من الممکن أن نطلق اسماً على عصرنا الحالي فإننا سنختار بلا شک أن نسميه عصر الإعلام. و القنوات الفضائيات اليوم هي وسيلة العصر الأساسية ، ما يجعلها محط أنظار المشاهدين الذين يستطيعون استيعاب جوانب کثيرة من الرسائل المبثوثة بحکم المزج بين الصوت والصورة. ( سيد محمد، 2000 م ) .
وتتفاقم المشکلة حين تتعرض الفتيات والسيدات لهذا البث المباشر ، فقد أشارت الإحصاءات إلى أن نسبة الشباب في السعودية تصل إلى ثلاثة أرباع المجتمع ، مما دعا الفضائيات والمجلات العربية إلى الترکيز على جمهور السيدات والفتيات . (www.saaid.net )
وهذا الأسلوب الذي يسوق من خلال الإعلان، بهدف استدرار ميزانيةالأسرة ، وجعل الاستهلاک ظاهرة يجب الحد منه وجعله واقعياً بعيداً عن الإثارةوالمبالغة ، ولابد من التوعية المضادة التي تحصن الأسرة من الاستهلاک المرضي ومن خلال ما سبق تتضح أهمية تناول موضوع القنوات الفضائية الإعلانية على السلوک الاستهلاکي للمرأة السعودية بالدراسة والبحث .
أهم النتائج:
1-   وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أفراد عينة الدراسة في دوافع متابعتهم للقنوات الفضائية الإعلانية، وفي سلوکهن الاستهلاکي تبعا لمتغيرات المستوى الاجتماعي والاقتصادي والثقافي.
2-  هناک علاقة ارتباطيه إيجابية بين کل من محور متابعة القنوات الفضائية الإعلانية ومحور السلوک الاستهلاکي .
3-   توجد فروق ذات دلالة إحصائية  بين المتزوجات وغير المتزوجات ، في سلوکهن الاستهلاکي تجاه السلع المعلن عنها في قنوات الإعلانات الفضائية .
 
Abstract
Introduction:
There is no doubt that, the Media, in modern times, occupies a privileged position in terms of its function and objectives and their influences in society. Perhaps, if it is possible that we have a name of the present era, we can choose the media age name. Today, the satellite channels are tools of that age. These channels are the focus of the viewers’ intention that can absorb many aspects of remotely delivered the messages by the combination of sound and image. (Sayed Mohammed , 2000).
The problem becomes graver when women and girls watch on these channels. The Saudi statistics show that youth represents three quarters of the society as all. Therefore, it is obvious that all the satellite channels and Arabic magazines become concentrated on that special class of audiences. (www.saaid.net).
These types of advertisements try to flow the families' budgets in a grave manner. It is very important to make families more conscious for their consumption behaviors. In addition, it is very important to reinforce the Saudi families and women from the over-consuming behaviors.  Hence, it is very important to study the effects of these advertising satellite channels on the consumption behaviors of the Saudi women.
The most important findings are as the following:
1-      There is a significant difference among the sample's groups in their motives to watching the advertising satellite channels and in their consumption behaviors according to the social, economical, and cultural class variables.
2-      There are positive correlation relationship between watching the satellite channel axis and the consumption behavior axis.
3-    There are differences with statistical significance between the two groups of married and unmarried women, towards their behavior against the consumer goods advertised in the space advertising channels.
 
 

الكلمات الرئيسية