فاعلية استراتيجية العصف الذهني لتنمية مهارات التفکير ألابتکاري في تصميم أزياء الأطفال

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

بقسم الملابس والنسيج کلية الاقتصاد المنزلي ، بجامعة حلوان

المستخلص

يهدف البحث إلى (الوقوف علي ملائمة استراتيجية العصف الذهني لتعليم تصميم أزياء الأطفال، التعرف على مدى فاعلية إستراتيجية العصف الذهني من حيث ( قياس الابتکار بمکوناتة الأربعة " الطلاقة ، المرونة ، الاصالة ، التفاصيل "، تحصيل المعلومات " تذکر ، فهم ، تحليل ، ترکيب" ، آراء الطلاب).
 تکونت عينة البحث الأساسية من مجموعتين ( الأولى الضابطة عددها" 25" طالب وطالبة درسوا موضوع البحث بالطريقة التقليدية ، الثانية التجريبية عددها "25" طالب وطالبة تعلموا بإستخدام إستراتيجية العصف الذهني ) .
وقد اتبع هذا البحث المنهج والمنهج شبة التجريبي بهدف ( التعرف على مدى تأثير المتغير المستقل "طريقة التدريس بإستراتيجية العصف الذهني " على المتغير التابع " التحصيل المعرفي ، التفکير الابتکارى المهاري ، آراء الطلاب") ، الو صفى التحليلي في ( الإطار النظري المستخدم في جلسات العصف الذهني ، آراء الطلاب من خلال الاستبيان )  ، وتوصلت الدراسة إلى الآتي :-
1-    توجد فروق دالة إحصائيا عند مستوى (0.01 ) بين متوسط درجات طلاب المجموعة التجريبية قبل وبعد التطبيق لصالح التطبيق البعدى في "الاختبار التحصيلى المعرفي ، اختبار التفکير الإبتکارى المهارى ".
2-    توجد فروق دالة إحصائيا عند مستوى (0.01 ) بين متوسط درجات طلاب المجموعتين الضابطة والتجريبية لصالح المجموعة التجريبية في التطبيق البعدى لکل من " الاختبار ألتحصيلي المعرفي ، اختبار التفکير الإبتکارى المهارى ".
3-    جاءت آراء الطلاب إيجابية نحو طريقة التعلم بإستراتيجية العصف الذهني .
                    Effectiveness of the strategy brainstorming to develop
Creative thinking skills in the design of children's fashion
Abstract
The research aims to (stand on the appropriate strategy brainstorming to teach fashion design children, to identify the effectiveness of the strategy brainstorming in terms of (innovation measurement components of the four "fluency, flexibility, originality, detail, " the collection of information, "remember, understand, analyze, install" , the views of students).
 
 The sample consisted of two sets of basic research (the first control number "25" students have studied the question in the traditional manner, the second pilot number "25" students have learned using the strategy brainstorming).
 
Has followed this research methodology and approach the semi-empirical view (to identify the impact of the independent variable "method of teaching strategy brainstorming" on the variable of "knowledge acquisition, Creative Thinking skills, feedback from students"), descriptive analytical in (the theoretical framework used in the meetings of the blast mental, the views of students through a questionnaire), the study concluded the following: -
The study concluded the following: -
1 - There are significant differences at the level of (0.01) between the average scores of the experimental group students before and after the application for the benefit of the post in the "cognitive achievement test, test the skill Creative Thinking."
2 - There are significant differences at the level of (0.01) between the average levels of student control and experimental groups for the experimental group in each of the post of "cognitive achievement test, test thinking Alipetkay the skill."
3 - the views of the students were positive about the way learning strategy brainstorming

الكلمات الرئيسية