برنامج تعليمي لبناء نموذج السويتر الرجالي باستخدام الوسائط الفائقة "الهيبرميديا"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 بقسم الملابس والنسيج - کلية الاقتصاد المنزلي – جامعة حلوان

2 بقسم الاقتصاد المنزلي-کلية التربية النوعية - جامعة المنصورة

المستخلص

     هدف البحث إلي إعداد برنامج تعليمي لبناء نموذج السويتر الرجالي باستخدام الوسائط الفائقة "الهيبرميديا" وقياس فاعليتة .
     وتکونت عينة البحث من 60 من طلاب الفرقة الرابعة قسم الملابس والنسيج بکلية التربية النوعية جامعة المنصورة ، تم تقسيمهم عشوائيا إلي مجموعتين :
المجموعة الأولي (30) طالب وطالبة تعلموا بالطريقة التقليدية "المجموعة الضابطة" ، المجموعة الثانية (30) طالب وطالبة تعلموا باستخدام الوسائط الفائقة "الهيبرميديا" "المجموعة التجريبية" ، وذلک في الفترة من (3/4/20011م إلي 17/4/20011م) .
     وتوصل البحث إلي وجود فروق دالة احصائيا بين متوسط درجات طلاب المجموعتين الضابطة والتجريبية لصالح طلاب المجموعة التجريبية ، مما يدل علي فاعلية البرنامج التعليمي لبناء نموذج السويتر الرجالي باستخدام الوسائط الفائقة " الهيبرميديا " .
    وأوصى الباحثان بضرورة استخدام الوسائط الفائقة " الهيبرميديا " لمقررات دراسية اخري في مجال الملابس والنسيج .
                              Summary
Educational program to build a Pattern men's Sweater by Hypermedia
 
Aim of the research to prepare an educational program to build a model using the men's Sweater Hypermedia and measure its effectiveness.
The research sample consisted of 60 students from the fourth year, Department of Home Economics, Faculty of Specific Education, Mansoura University, were divided into two groups:
Group I (30) students have learned the traditional way "control group", group II (30) students have learned using the Hypermedia "experimental group", in the period (3/4/20011, 17/4/20011)
The research found a statistically significant difference between the average score for students of the control and experimental groups for the benefit of students of the experimental group, which demonstrates the effectiveness of the educational program to build a model using the men's Sweater Hypermedia
The researchers recommended the need to use Hypermedia to other courses in the field of clothing and textiles.
 

الكلمات الرئيسية