فاعلية برنامج تعلم إلکتروني لتدريج نموذج الجاکت النسائي بالحاسب

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

بقسم الملابس والنسيج – کلية الاقتصاد المنزلى – جامعة حلوان

المستخلص

يهدف البحث الي بناء برنامج تعلم الکتروني باستخدام الحاسب کوسيلة تعليميه حديثه لتعلم تدريج نموذج الجاکت النسائي والتأکد من فاعليته بالنسبه للمعارف والمهارات التي يتضمنها البرنامج ، يتبع البحث المنهجان الشبه تجريبي والوصفي ، تکونت عينة البحث من 38 طالب وطالبه من الفرقه الرابعه بقسم الملابس والنسيج بکلية الاقتصاد المنزلي – جامعة حلوان ، قسمت عشوائياً الي مجموعتين ، مجموعة تجريبيه وعددها (20) طالب درسوا بالبرنامج المقترح ، ومجموعه ضابطة وعددها (18) طالب درسوا بالطريقة التقليدية (البيان العملي) ، وتم اعداد أدوات لتقويم البرنامج المقترح تکونت من اختبارين ، قبلي وبعدي (تحصيلي معرفي ، مهاري ، مقياس تقدير،استبيان آراء الطلاب) ، ومن أهم النتائج التي توصل اليها البحث أن البرنامج المقترح له فاعليه علي تحصيل المعارف واکتساب المهارات ، کما يوجد فرق دال احصائياًبين متوسطي درجات المجموعةالتجريبية والضابطة في کل من الاختبار التحصيلي البعدي والاختبار المهاري البعدي لصالح المجموعة التجريبية عند مستوي 01و0 ، کما أن اراء الطلاب نحو تعلم تدريج نموذج الجاکت النسائي بالحاسب جاءت ايجابية.
Abstract
The effectiveness of the electronic learning program to learn women’s jacket pattern grading using computers
The research aims to build an electronic Learning Program Using Computers as an educational tool of modern learning technology to learn women’s jacket pattern grading and ensure its effectiveness for knowledge and skills included in the program, research follows the semi-experimental method, descriptive sample consists of 38 students from the Fourth year’s students of Clothes and Textile Dept., Faculty of Home Economics, Helwan University, were divided randomly into two groups: Semi-Experimental group (20 students) study with the proposed program , and the second group (18 students) study with the traditional way (RD) , and search tools is (an achievement test knowledge, skill test, card note,the scale of assessment, the scale of the trend towards the program) ,the most important results of the study showed that there are significant differences between the mean scores of the experimental group and control group in the two tests grades in knowledge and skills for the at (test grades and skill test dimensional) for the experimental group, and the views of students towards learning technology, an electronic learning program using computers was positive.

الكلمات الرئيسية