القميص التاريخى للعروس التونسية في الشريط الساحلى (دراسة تحليلية فنية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الملابس والنسيج کلية الاقتصاد المنزلى- ج حلوان

المستخلص

ملخص البحث:
القميص التاريخى للعروس التونسية في الشريط الساحلى
 (دراسة تحليلية فنية)
     يدور البحث حول دراسة تحليلية فنية (للقميص) التاريخى للعروس التونسية في مناطق الشريط الساحلى ,بهدف تحديد أوصافه وسماته, وأقمشته, وأساليب زخرفته. وجذوره  التاريخية, ومسمياته وأوجه الشبه والاختلاف بين طرزه في المناطق المختلفة من تونس. وتأتى أهمية البحث في کونه يسلط الضوء على ملبس تاريخي له أهميته الراسخة والممتدة بتقاليده إلى العصر الحالي, لم يحظ بالدراسات الأکاديمية العربية منها بصفة خاصة, وتقريب مسماه إلى أذهان الباحثين والمهتمين بمجال تاريخ الأزياء والأزياء التقليدية , وتصميم الأزياء. ويتبع البحث المنهج التاريخي الوصفي التحليلي المقارن لتفاصيل (القميص) التاريخى للعروس التونسية بين مناطق مختلفة من تونس. وکان من أهم نتائج البحث والتى جاءت لتجاوب على تساؤلات البحث أنه تم التعرف على السمات المميزة له في مناطق البحث المذکورة, والتعرف على مسمياته وجذورها ,کانت السمات العامة (لقميص) العروس التونسية في مناسبات الحناء , والذى يسمى (بالقمجة أو سورية أو روبة) حسب المنطقة ,من خلال التحليل الموضح في متن البحث ,ومن خلال الشکل التشريحى للطرز الواردة فيه التاريخية, ومن الطرز المتحفية (للقميص) التاريخى لمناسبات الحناء للعروس التونسية, الواردة بالبحث والتى تعود للقرن التاسع عشر , وأوائل العشرين , لوحظ التأثير الترکى عليها بينما احتفظ جزء آخر بالطراز البربرى للقمصان .في حين عرفت (القمجة) کمصطلح قبل ذلک في عصر الأغالبة في بلاد المغرب القديم بشکل عام , وثبوت استعمال الکلمة في کل من تونس والجزائر وليبيا. من هنا ترى الباحثة أن (القمجة) قديمة على العصر الترکى, فهى تحمل المسحة الأندلسية وأيضا البربرية وفي شکلها التشريحى وبساطتها, ممزوجة مع الترکية في کثافة زخرفتها وأساليبها وخاماتها ومدة اعدادها بالنسبة للأقمشة التى صنعت منها: فکان القطن مع شرائط الکتان في البداية .فميز الکتان قمائج الحمامات قديما ,بينما القطن قمائج المهدية حتى الوقت الحاضر , وقد استخدم القطن والحرير أيضا مع الأسلاک المعدنية في صنع القمائج. کما استخدمت القطيفة أيضا. وبالنسبة لأساليب الزخرفة اعتمدت على تقسيم المساحات في خطوط طولية غالبا ثم ملئها. بعناصر زخارف نباتية وهندسية ورمزية بربرية بسيطة وقد استخدمت الصيرما والتضريب والتطريز وبالقيطان والشرائط والخيوط المعدنية الذهبية والفضية ,وفى بعض المناطق الخيوط الحريرية الملونة والصوفية بجانب الترتر.  ومن خلال ملاحظات الباحثة ترى أن حرص العروس التونسية مع وجود المهتمات من العاملات في مجال حياکة وتطريز کسوات العروس الوارثات للمهنة عن أمهاتهن وجداتهن للعمل اليدوى, کان له کبير الأثر في الحفاظ على الطرز التاريخية في اعداد الطرز المعاصرة لهذه الکسوات, أيضا أن وجود متاحف الفنون الشعبية في کثير من أنحاء تونس تحوى تاريخا مجسدا للطرز التاريخية من کسوات العروس في کل منطقة والتقاليد المتبعة مع کل مناسبة منها , أيضا کان له أکبر الأثر في تمسک وحفاظ التونسيات على هذه التقاليد وأزيائها.
     وکانت أهم التوصيات: مزيد من الدراسات التحليلية والتاريخية لکل مکون من مکونات الأزياء التقليدية للمرأة والرجل أيضا ,في مناطق أخرى من تونس, وفى الجزائر والمغرب بهدف التوثيق العلمى والأکاديمى, الذى يظهر أهميته يوما بعد يوم مما يصيب تاريخنا وتراثنا العربى من تجريف وهدم . وأيضا التوصية بدراسة مقارنة بين طرز القمجة فيما بين دول المغرب القديم وليبيا وبين الدراعة في دول الخليج.
Abstract
The Historical Tunisian Bride's Tunic in Coastline
An Analytically ,Technically Study
 
       Find revolves around analytical Technical study for (historical Tunic) Tunisian bride in different areas of Coastline , in order to determine the features and historical roots, and Names and the similarities and differences between styles in different regions of Tunisia. The importance of research in that it highlights the historic candied an important and well-established tradition extended to the current era, did not receive academic studies Arab ones in particular, and bring the nominee to the minds of researchers and people interested in the history of fashion and traditional fashion, and fashion design. It follows historical research descriptive analytical method for the comparative details (Tunic) historical Tunisian bride between the different regions of Tunisia. One of the most important results, which came to respond to research questions that have been identified on the general features distinctive to him in the areas of research mentioned, and to identify the Names and roots, the general features (the shirt) Tunisian bride occasions henna, which is called (qamijja or Souria or Roba) by region, through the analysis described in the body of research, and through the anatomical shape of the models contained therein historical, and models of museum (Tunic) historic occasions henna to the bride Tunisian, contained research, which date back to the nineteenth century and early twentieth, it was noted Turkish influence while retaining part Last barbaric style shirts. While I knew (Aal ghemjh) as a term before that in the era of the old Aghlabids in the Morocco  in general, and evidence of the use of the word in each of Tunisia, Algeria and Libya. From here you see the researcher that (qamijja) old on the Turkish era, they carry swab Andalusian and also barbarism in shape anatomical simplicity, mixed with Turkish in intensity decorated, methods and raw materials and the duration of preparation for fabrics which they are made: was cotton with linen strips initially .femiz linen qamijja old bathrooms, while cotton qamijja Mahdia until the present time, has been used cotton and silk also with metal wire in making qamijja. Brocade also used .  For decoration methods adopted to divide the space in the longitudinal lines often then fill them. Elements of floral and geometric motifs and symbolic  barbaric simple and has been used Chirma embroidery strips and metal threaded gold and silver, and in some areas colored silk threads and mystical side of sequins.
    Through the researcher notes believes that the keenness of the Tunisian bride with the presence of interested workers in the field of sewing and embroidery Foams bride heirs of the profession for mothers and grandmothers of the manual labor, has had a significant impact on the preservation of historical models in the preparation of contemporary styles for this trim, and also that the presence of folk art museums in many parts of Tunisia containing history, embodying the historical models of Foams bride in every area and traditions followed with all appropriate ones, also had the greatest impact on hold and maintain the Tunisian these traditions and a dash of panache The main recommendations:.
     more analytical and historical studies for each component of the traditional components fashion for women and men, too, in other parts of Tunisia, in Algeria and Morocco in order to documentation scientific and academic, who significance day by day shows, which affects our history and our heritage Arab from scraping and demolition. And also recommend a comparative study between models qamijja between Morocco and Libya, the old countries and between Aldoraah in the Gulf states.

الكلمات الرئيسية