فاعلية برنامج باستخدام الوسائط المتعددة فى تعلم مهارات تصميم نماذج الأکوال الحريمى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

بقسم الملابس والنسيج کلية الاقتصاد المنزلي - جامعة حلوان

المستخلص

المدرس بقسم الملابس والنسيج کلية الاقتصاد المنزلي - جامعة حلوان





يهدف هذا البحث إلى قياس فاعلية برنامج تعلم تصميم نماذج الأکوال الحريمى باستخدام الوسائط المتعددة لدى طلاب الفرقة الثانية، قسم الملابس والنسيج، مقارنة بالطريقة التقليدية من حيث:
1- التحصيل المعرفي.                              2- الأداء المهاري.
وتکونت العينة من (28) طالب وطالبة قسموا إلى مجموعتين،مجموعة تجريبية والتي تعلمت بأسلوب التعلم بمساعدة برنامج الوسائط المتعددة وکان عددها (14) ،ومجموعة ضابطة  والتي تعلمت بالطريقة التقليدية المعتادة (البيان العملي) وکان عددها (14) من الطلاب.
وکانت أدوات الدراسة عبارة عن اختبار تحصيلي معرفي لقياس المعارف ومفتاح تصحيح، واختبار مهاري لقياس المهارات المتضمنة بالبرنامج، ومقياس تقدير لتقيم أداء الطلاب لمهارات تصميم نموذج کول القميص وکول بيتربان "بيبيه.
وقد أظهرت النتائج: وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بالنسبة للاختبار (التحصيلي المعرفي) لصالح المجموعة التجريبية ,کذلک وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بالنسبة للاداء المهاري في تصميم نماذج الأکوال الحريمى لصالح المجموعة التجريبية ، مما يؤکد على فعالية البرنامج المقترح في تعلم معارف ومهارات تصميم نماذج الأکوال الحريمى.
 
The research is aiming at: measuring effectiveness of program related to  Collars Patterns Design for women's, Using of multimedia, for the Second grade  students, clothing & textile of Department, compared with the traditional method, in respect of:         1.Cognitive achievement.                    2.  Skill performance.
The sample embraced 28 students, divided to two groups: the experimental, taught by Using multimedia program (14 students) and the control group, taught by the traditional method (the practical demonstration) (14 students).
            The research Tools comprised a cognitive achievement test for measuring information, scoring key, a performance skill test for measuring the included skills in the suggested unit, a students' Evaluation standard of measuring skill of Pattern Design shirt Collar and Peter Pan collar.
            The research results revealed: the presence of statistically significant differences at the level of significance (0.01) for the test (grades cognitive) in favor of the experimental sample, as well as the presence of statistically significant differences at the level of significance (0.01) for the performance of the skill in the operation of Collars Patterns Design for women's favor of the experimental sample, which confirms the effectiveness of the proposed program to learn the knowledge and skills of operation of Collars Patterns Design for women's.                                                                                                         
 
 

الكلمات الرئيسية