طرز تاريخية لقفطان العروس في مدن من تونس مع مقارنة بالطراز الليبى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

بقسم الملابس والنسيج کلية الاقتصاد المنزلى- ج حلوان

المستخلص

ملخص البحث
طرز تاريخية من قفطان العروس في مدن من تونس
مع مقارنة بالطراز الليبى.
    يدور البحث حول دراسة تاريخية تحليلية تتناول بالوصف والتحليل والمقارنة للقفطان التاريخى للعروس التونسية في مدن تونس و(الحمامات وسوسة والمهدية وصفاقس) بالمقارنة مع الطراز الليبى ,بهدف رصد وتسجيل لبعض الطرز التاريخية له بالتوصيف والتحليل لمنسوجاته وزخارفه وعناصرها ومدلولاتها, مع مقارنتها بمثيلها لقفطان العروس الطرابلسية بليبيا. لإفادة الدارسين فى مجال الأزياء التاريخية والتقليدية وکانت أهم النتائج إظهار وجوه التشابه في طرز القفاطين المعنية بالدراسة (في تونس وليبيا) ومنها تنفيذها من قماش القطيفة وتطريزها الکثيف بالخيوط الذهبية والفضية والترتر الذهبى والکنار الذهبى ذو الزخرفة المنسوجة على حوافها الخارجية ونهايات أکمامها. وتتشابه في الشکل العام وطولها طرز قفاطين العاصمة والحمامات والمهدية وصفاقس معا , وسوسة وطرابلس بيليبا معا عدا طول واتساع الأکمام, بينما تختلف في وحداتها الزخرفية ومفردات عناصرها وطريقة توزيعها على القفطان من مدينة لأخرى, وکذلک في ألوان تلک القفاطين وهى ألوان تاريخية مميزة لکل مدينة علما بأن مدن تونس لازالت تحافظ على ألوانها التاريخية (الأسود والأخضر الزيتى والبنفسجى), بينما ظهرت في الطرز الليبية الحديثة ألوانا حديثة وجديدة·  ,وکذلک في الوحدات الزخرفية .وتم استنباط الباحثة لتصميمات ووحدات زخرفية مستندة على التحليل ,وقد قامت بتنفيذ لأحد التصميمات على قطعة ملبسية وبمقترحات أخرى ,مؤلفا من أهم العناصر الشعبية الزخرفية التى لايخلو زى تاريخى تقليدى في تونس منها استخدمت فيه الباحثة الخيوط المعدنية الذهبية والفضية والخيوط الحريرية الملونة بغرز السلسلة والترمسة والبذور والفرع ,على قماش قطنى أبيض مع حليات من فرنشات الصوف والعملات والخرز . باستخدام استبيانين لاستطلاع الرأى أحدهم حول للوحدات والتصميمات الزخرفية المقترحة والأخر التصميم المنفذ (ملحق رقم 2 , 3) ,تم تحليل نتائج الاستبيانات بمعالجة احصائية بسيطة للتکرارات بترجمة العلامات التى وضعها المحکمون إلى نسب (100% :70% موافق- 69% :50% إلى حد ما – أقل من 50% غير موافق) موضحة في الجدولين (2, 3).
    وکان من أهم نتائجه إعداد الباحثة لنماذج للشکل البنائى للطرز التاريخية من القفطان والکدرون في المناطق المعنية بالبحث , کما قامت بعقد المقارنات بين الطرز , وکانت إضافتها باقتراح بعض التصميمات الزخرفية والوحدات والشرائط التى تصلح للمشروعات المتناهية الصغر وقامت کذلک بتنفيذ لأحد التصميمات بعدة مقترحات .
   وکانت أهم توصيات البحث: من المفيد والمتمم للأعمال المتحفية إمداد المکتبات المتخصصة ومتاحف تونس وليبيا والمغرب العربى بنسخ من کل الدراسات التوثيقية للأزياء التاريخية والتقليدية التى قام بها الباحثون المصريون.


Abstract
A Historical Styles Of The Bride's Caftan in Cities From Tunisia Comparatively By Libyan's  Style.  With
 
     This Research aims to Analytically, Describing, and Comparative study for historical Tunisian styles of bride Caftan, in capital and the cities of the coast (Hammamet, Sousse ,Mahdia and Sfax), with a Tripoli (Libyan's  )-style, in order to Observation and recording for some historical styles of it characterization and analysis of Textiles , ornament and its motifs ,symbols and their significance, with comparable With like caftan bride Tripoli, Libya. For the benefit of students in the historical and traditional field of costumes, and the most significant results show the faces of similarities in styles kaftans concerned the study (in Tunisia and Libya), including the implementation of the velor fabric and thick  embroidery with gold and silver thread, and Golden sequins,and Golden canar with woven ornament on the outer edges and ends of the sleeves. As well as similar in general shape, and length styles of caftans, both capital, Hammamat , Mahdia and Sfax together, and styles of caftans Sousse,and Tripoli together,( Except for the length and breadth of sleeves), but different in the ornament units ,elements and method of distribution to caftans, as well as in the colors of those styles of caftans, a distinctive historical colors for each city. The cities of Tunisia still maintain their colors historical (Black, Deep Olive Green and violet), while the Libyan appeared in modern styles modern and fresh colors, also in ornament units and distribution.
   The Researcher Have been deduced designs and units decorative based on the analysis, composed of the most important decorative folk elements that any traditional historical costumes in Tunisia, including it gold metallic thread, silver was used as silk yarn colored  on cotton cloth with white , and using , currencies and circle beads. Using two questionnaires for the survey, one of them about units and decorative designs proposed ,and other for design port (Annex 2.3), the results of the questionnaires analysis addressing, the basic statistics iterations translated marks set by arbitrators to ratios (100%: 70% agree-- 69%: 50% somewhat - less than 50% not Agree) are shown in the tables (2.3).
  One of the most important findings preparing the researcher for structures patterns of the historical styles of kaftans and Al- kadroun in the respective research areas, and has held the comparisons between styles, and was added to propose some decorative designs , units and strips suitable for Micro projects has also the implementation of a design with several suggests.
The Most Important Recommendations:
  - Those interested in the field of Design and Embroidery can take advantage of the units and designs which The Researcher inspired of the analytical study of the research topic in the artistic and utilitarian work of the areas of micro-projects.
- That Useful to supply the specialized libraries,and museums, of  Tunisia, Libya and Morocco by copies of all documentary studies of historic and traditional costumes, which carried out by Egyptians researchers 

الكلمات الرئيسية