تقويم الأداء المهاري لتشغيل ماکينة الأوفرلوک الصناعية لطلاب تخصص الملابس و النسيج

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

بقسم الملابس والنسيج کلية الاقتصاد المنزلى - جامعة حلوان

المستخلص

ملخص البحث
 
تقويم الأداء المهاري لتشغيل ماکينة الأوفرلوک الصناعية لطلاب تخصص الملابس و النسيج
 
يهدف هذا البحث إلى تحديد مکونات مهارة تشغيل ماکينة الاوفرلوک الصناعية کما يهدف إلى توضيح مدى العلاقة  بين الأداء المهاري والمعرفى  لمهارة تشغيل ماکينة الاوفرلوک الصناعية لدى طلاب الملابس والنسيج وترجع أهمية هذا البحث إلى أنها تحقق أحد متطلبات تطوير العملية التعليمية لدى طلاب الجامعات والتي تتضمن عمليات التقويم للأداء المهارى لبعض المقررات الدراسية حتى يمکن الوقوف على نقاط الضعف  في هذه المقررات  ، ومحاولة وضع الحلول المقترحة لعلاجها ، وتکونت عينة البحث من طلاب الفرقة الثالثة تخصص الملابس والنسيج بکلية الاقتصاد المنزلى ،جامعة حلوان  في الفصل الدراسى الثانى  للعام الجامعى 2014م :2015م والذين بلغ عددهم 40 طالب وطالبة .
واسفرت النتائج بتحقيق صحة الفروض وان هناک مهام مکونة للأداء المهارى  لتشغيل ماکينة الاوفرلوک الصناعية ، وکل مهمة تحتوى على مجموعة من الخطوات المکونة لها سواء کانت معرفية او أدائية ، وبناءاً على ماأوضحته نتائج البحث توصى الباحثة بالآتى :
1-   ضرورة الاهتمام بإستمرارية عملية التقويم أثناء الدراسة وفى نهاية الدراسة حتى يمکن الوقوف على مستوى الطلاب واوجه القصور للتغلب عليها  ومعالجتها .
2-      ضرورة اتباع نظام الملاحظة في تقويم الجوانب العملية لدى الطلاب الدارسين والتي تهتم بخطوات الأداء بجانب ناتج الأداء النهائي .
Abstract
 
Evaluation of the skill performance of the clothing and textiles department students in operating the industrial overlock machine
 
This research aims at defining the components of the skill of operating the industrial overlock machine, in addition to clarifying the extent of the relation between skill performance and cognitive performance of the skill of the clothing and textiles department students in operating the industrial overlock machine. The importance of this research is due to the fact that it meets one of the requirements for developing the educational process for university students, which includes the evaluation processes of the skill performance of some curriculums in order to recognize their weaknesses and attempt to present suggested solutions to overcome these weaknesses. The research sample consisted of third year students of clothing and textiles department, Faculty of Home Economics, Helwan University, second semester of the academic year 2014:2015, the sample reached 40 male and female students.
The results led to the assumptions verification, and the existence of tasks that form the skill performance in operating the industrial overlock machine, each task contains set of steps whether related to cognition or performance. Based on what the research results showed, the researcher recommends the following:

The necessity to pay attention to the continuity of the evaluation process during studying and at the end of studying in order to identify the students’ level and the shortcomings to overcome and address them.

The necessity to follow the observation system in evaluating the practical aspects of the students which are concerned with the performance steps in addition to the final performance output
 

الكلمات الرئيسية