دور الأسرة في تعزيز الانتماء الوطني وانعکاسه على قيم المواطنة لدى الشباب

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

بقسم السکن وإدارة منزل کلية التصاميم – جامعة أم القرى

المستخلص

ملخـص البحـث
دور الأسرة  في تعزيز الانتماء الوطني وانعکاسه على قيم المواطنة لدى الشباب
 
    الأسرة هي البيئة الداخلية للأبناء ، وهي النواة الأولى للمجتمع ، حيث ينعم الابن في أحضانها بدفء العناية والرعاية ، والحب والأمان ، فيشب وهو يستطيع الاعتماد على نفسه والانطلاق في دروب الحياة .
    فالأسرة تعتبر هي حائط الصد الأول لحماية الجيل الجديد ، وهي رأس الحربة لمقاومة کل انحراف في المجتمع
ويهدف البحث الي :
1-      التعرف على الجوانب الحياتية ذات العلاقة بتعزيز الانتماء الوطني لدى الأبناء.
2-      معرفة تأثير العوامل الديموغرافية على دور الأسرة في تعزيز الانتماء الوطني لدى الأبناء .
3-      الکشف عن تأثير العوامل الديموغرافية على مقومات المواطنة لدى الشباب.
4-      معرفة تأثير العوامل الديموغرافية على المعوقات التي تحدّ من ممارسة مقومات المواطنة لدى الشباب .
5-      معرفة تأثير العوامل الديموغرافية على أبعاد قيم المواطنة لدى الشباب .
6-      التوصل إلى طبيعة العلاقة بين دور الأسرة في تعزيز الانتماء الوطني ، وقيم المواطنة لدى الشباب.
عينـة البحـث : اشتملت عينة الدراسة على عينة غير عشوائية (قصدية) قوامها (330) طالب وطالبة في المرحلة الجامعية من مستويات اجتماعية واقتصادية وثقافية مختلفة ويشترط فيها وجود الأب والأم على قيد الحياة .
وتوصل البحث الي :
1-     وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات أفراد العينة في تعزيز الانتماء الوطني (الدور التربوي، الدور التوعوي، الدور الوقائي) وفقا لمتغيرات الدراسة .
2-     وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات أفراد العينة في قيم المواطنة لدى الشباب (العدالة ، المشارکة ، التقيد بالأنظمة والتعليمات) وفقا لمتغيرات الدراسة .
3-     وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات أفراد العينة في معوقات المواطنة لدى الشباب وفقا لمتغيرات الدراسة .
4-     وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات أفراد العينة في أبعاد قيم المواطنة لدى الشباب وفقا لمتغيرات الدراسة .
5-     وجود علاقة ارتباطية بين محاور استبيان دور الأسرة في تعزيز الانتماء الوطني ومحاور استبيان قيم المواطنة لدى الشباب.
وأوصي البحث بــ :
1-      إعادة صياغة دور الأسرة من خلال مناهج التربية والتعليم ، والتعاون بين المشترک منها وبين مؤسسات المجتمع الأخرى ، بما يعزز دورها في تحقيق الانتماء الوطني لأبنائها .
2-      تدريس مادة التربية الوطنية للبنات في مراحل التعليم الأساسية أسوة بالطلاب.
3-      توعية الشباب  بالأسباب التي تهدد مظاهر ومؤشرات الانتماء الوطني من خلال الندوات وإقامة الدورات وورش العمل  التي توجه أفکارهم نحو العمل المثمر المساهم في بناء المجتمع والتحذير من الأفکار المنحرفة .
4-      ضرورة اهتمام القنوات التلفزيونية ببث البرامج الثقافية التي تعزز من الانتماء الوطني للشباب وتنمية قيم المواطنة لديه على أن تعد هذه البرامج بوعي ومن قبل متخصصين.
5-      ضرورة تعاون المؤسسات التعليمية والإعلامية والدينية مع الأسرة وأن تتوحد الأهداف لهذه المؤسسات وفق الثوابت حتى نسلم من ازدواجية أو تناقض في دور الأسرة تجاه أبنائها ، لأن المسؤولية مشترکة بين الجميع .
 
Abstract
The role of the family in the promotion of national belonging and reflection on the values of citizenship among young people
 
The family is the internal environment of the children, the first nucleus of society, where the Son in the bosom enjoy the warmth and caring, love and safety, Vicb he can rely on himself and starting in the paths of life.
 
    The family is considered the first block wall to protect the new generation, which is the spearhead of resistance to every deviation in the community
The research aims to:
1. identify the aspects of life related to the promotion of national belonging among the children.
2. knowledge of the impact of demographic factors on the role of the family in the promotion of national belonging among the children.
3. The disclosure of the impact of demographic factors on the elements of citizenship among young people.
4. know the impact of demographic factors on the obstacles that limit the exercise of the elements of citizenship among young people.
5. know the impact of demographic factors on the dimensions of the values ​​of citizenship among young people.
6. reaching nature of the relationship between the role of the family in the promotion of national identity, and the values ​​of citizenship among young people.
 
The research sample: The study sample included on a non-random sample (intentional), strong (330) male and female students at the university level from different economic, cultural and social levels and requires the presence of the father and mother alive.
The researcher concluded:
1. the presence of statistically significant differences between the average degrees of respondents in the promotion of national belonging differences (educational role, role awareness, preventive role), according to the study variables.
2. There are statistically significant between the average degrees of respondents in the values ​​of citizenship in young people differences (justice, participation, compliance with the regulations and instructions), according to the study variables.
3. There are statistically significant between the average degrees of respondents obstacles in citizenship among young people, according to the variables of the study differences.
4. the presence of statistically significant differences between mean scores in the dimensions of the sample values ​​of citizenship among young people, according to the variables of the study differences.
5. The presence of correlation between the role of the family questionnaire axes in promoting national belonging and axes questionnaire citizenship values ​​among young people.
I recommend Search by:
1. reformulate the role of the family through education curricula, and cooperation between the joint between them and other institutions of society, so as to enhance its role in achieving national belonging to their children.
2. Teaching of National Education for Girls in stages similar to basic education students.
3. young people the reasons that threaten the manifestations and indicators of national belonging through seminars and the establishment of courses and workshops that guide their thoughts about work fruitful contributor in building the society and warning of deviant ideas awareness.
4. Paying attention to television channels to broadcast cultural programs that enhance the sense of national belonging for young people and the development of values ​​of citizenship has to prepare these programs consciously and by specialists.
5. the need for cooperation of educational and religious institutions and media with family and unite the goals of these institutions in accordance with the constants even recognize duplication or contradiction in the role of the family towards their children, because a shared responsibility among all.

الكلمات الرئيسية