Experiences Of childhood Abuse and its relationship with higher cognitive abilities “Giftedness”, Nutrition disorders and Self-realization for primary school pupils

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الاقتصاد المنزلي التربوي- کلية الاقتصاد المنزلي-جامعة المنوفية

المستخلص

Abstract
Experiences Of childhood Abuse and its relationship with higher cognitive abilities “Giftedness”, Nutrition disorders and Self-realization for primary school pupils.
Every child has a right to a safe childhood and a life free from abuse. The experience of child abuse and neglect infringe upon that right. This research aimed to investigating the relationship between Experiences Of childhood Abuse and each of higher cognitive abilities “Giftedness”, Nutrition disorders and Self-realization for primary school pupils, the final sample of the research contested (273 divided into 133 boys&140 girls at 6th grad), collected data from their responses on the research’s tools, higher cognitive abilities “Giftedness Questionnaire. Experiences of childhood Abuse Questionnaire, Nutrition disorders Questionnaire and Self-realization Questionnaire, all of them prepared by researcher, Results of research that showed negative statistically significant correlation relationship between Experiences of childhood Abuse and higher cognitive abilities “Giftedness, also Positive statistically significant correlation relationship between Experiences of childhood Abuse and Nutrition disorders, negative statistically significant correlation relationship between Experiences of childhood Abuse and Self-realization for primary school pupils, at 6th grad. Results of research showed also statistically significant differences between boys and girls in research’s variables.
Key words: Experiences Of childhood Abuse, Higher cognitive abilities “Giftedness”, Nutrition disorders, Self-realization and primary school pupils.
ملخص البحث
خبرات الإساءة فى الطفولة وعلاقتها بالقدرات المعرفية العليا" الموهبة"،والاضطرابات الغذائية ، وتحقيق الذات لدى تلاميذ المدرسة الابتدائية
إن کل طفل لدية الحق فى طفولة آمنة ، وحياة خالية من الإساءة والاعتداء،وإن خبرات الاساءة فى الطفولة والإهمال تمثل فى جوهرها تعدى واضح على هذا الحق.وهذا البحث أستهدف الکشف عن علاقة خبرات الإساءة فى الطفولة بکل من القدرات المعرفية العليا"الموهبة" والاضطرابات الغذائية وتحقيق الذات لدى تلاميذ المدرسة الابتدائية ،وأشتملت عينة البحث على (273 )مقسمة الى (133) تلميذ،و(140) تلميذة بالصف السادس الابتدائي ، وتمثلت أدوات البحث فى (مقياس خبرات الاساءة فى الطفولة)،و(أستبيان القدرات المعرفية العليا"الموهبة ") ، و(مقياس الاضطرابات الغذائية) ،  (ومقياس تحقيق الذات) ،وجميعها من إعداد الباحثة ، وقد اوضحت نتائج البحث وجود علاقة ارتباطية سالبة بين خبرات الاساءة فى الطفولة والموهبة  لدى عينة البحث ، کذلک وجود علاقة ارتباطية موجبة بين خبرات الاساءة فى الطفولة والاضطرابات الغذائية تدى التلاميذ، کما  ظهرت علاقة ارتباطية سالبة بين خبرات الاساءة فى الطفولة وتحقيق الذات لدى عينة البحث ، کما ظهرت فروق بين التلاميذ والتلميذات  بالمدرسة الابتدائية فى متغيرات البحث  
الکلمات المفتاحية: خبرات الاساءة فى الطفولة –القدرات المعرفية العليا"الموهبة "-الاضطرابات الغذائية – تحقيق الذات- تلاميذ المدرسة الابتدائية
 

الكلمات الرئيسية