فاعلية برنامج في تنمية معارف إنتاج الجاکيت النسائى باستخدام الوسائط المتعددة وقياس آراء الطلاب نحو اسلوب التعلم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم الملابس والنسيج-کلية الاقتصاد المنزلي-جامعة حلوان

2 تصنيــع الملابس بقسم الملابس والنسيج – کلية الاقتصاد المنزلى - جامعة حلوان

3 کلية التربية-جامعة حلوان

المستخلص

ملخص البحث
فاعلية برنامج في تنمية معارف إنتاج الجاکيت النسائى باستخدام
الوسائط المتعددة وقياس آراء الطلاب نحو اسلوب التعلم
 
تعد البرامج الکمبيوترية متعددة الوسائط هي أحد تطبيقات التکنولوجيا الحديثة في اساليب التعليم والتي تهدف إلى تعلم الطالب کيف يتعلم , وأيضا تغيير النظرة التقليدية للعملية التعليمية من مجرد کونها نقل للمعارف والمعلومات. ويهدف هذا البحث إلى قياس فاعلية برنامج في تنمية المعارف لإنتاج الجاکيت النسائي باستخدام الوسائط المتعددة لدى طلاب الفرقة الرابعة بکلية الاقتصاد المنزلي - قسم الملابس والنسيج- جامعة حلوان مقارنة بالطريقة التقليدية من حيث:
 1- التحصيل المعرفي2- قياس آراء الطلاب نحو اسلوب التعلم .                           
وتکونت العينة من (52) طالب وطالبة قسموا إلى مجموعتين ،مجموعة تجريبية والتي تعلمت بأسلوب التعلم بمساعدة برنامج الوسائط المتعددة وکان عددها (26) ،ومجموعة ضابطة والتي تعلمت بالطريقة التقليدية المعتادة وکان عددها (26) من الطلاب.
وقد أظهرت النتائج: وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بالنسبة للاختبار (التحصيلي المعرفي) لصالح المجموعة التجريبية ،  وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بالنسبة لآراء الطلاب نحو اسلوب التعلم  مما يؤکد على فعالية البرنامج المقترح في تعلم معارف إنتاج الجاکيت النسائي بالوسائط المتعددة.


Abstract
Effectiveness of a program using multimedia in developing the knowledge of the production of women's jackets and measuring the views of students towards learning
 
Many researches emphasize the need to pay attention to the development of teaching methods in universities to achieve the desired goals and away from the method of indoctrination in the preparation of different courses in all disciplines of education, with attention to self-learning and the participation of the learner and its interaction in the acquisition of information using modern technological devices in the educational process to continue to teach himself Beyond the boundaries of the educational institution.Computer multimedia programs are one of the applications of modern technology in teaching methods, which aims to teach students how to learn, and also change the traditional view of the educational process from just being a transfer of knowledge and information .
The research is aiming at: measuring effectiveness of program related to developing the knowledge of the production of women'sjackets, Using of multimedia, for the Fourth grade students, clothing & textile of Department, compared with the traditional method, in respect of: 1.Cognitive achievement 2. Measuring students' views learning method.
The sample embraced 52 students, divided to two groups: the experimental, taught by Using multimedia program (26 students) and the control group, taught by the traditional method (26 students).           The research Tools comprised a cognitive achievement test for measuring information , a scoring key and questionnaire measuring students' opinions learning method, of the production of women's jackets.
            The research results revealed: the presence of statistically significant differences at the level of significance (0.01) for the test (grades cognitive) in favor of the experimental sample ,as well as the presence of statistically significant differences at the level of significance (0.01) for students' opinions learning method for of the production of women's jackets favor of the experimental sample, which confirms the effectiveness of the proposed program to learn the knowledge and skills of operation of the production of women's jackets.
 

الكلمات الرئيسية