تنمية الأداء المهارى لبناء نموذج الجاکيت النسائي باستخدام استراتيجية التعلم المعکوس وقياس فاعليتها

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم الملابس والنسيج -کلية الاقتصاد المنزلي جامعة حلوان

2 کلية التربية -جامعة حلوان

3 قسم الملابس والنسيج -کلية الاقتصاد المنزلي - جامعة حلوان

المستخلص

تنمية الأداء المهارى لبناء نموذج الجاکيت النسائي باستخدام استراتيجية التعلم المعکوس وقياس فاعليتها
 
   يهدف هذا البحث إلى قياس فاعلية استراتيجية التعلم المعکوس في تعلم الوحدة التدريسية المقترحة بناء نموذج الجاکيت النسائي (الجاکيت- الکم التايور(القطعتين)- الکول تايور) لدى طلاب الفرقة الرابعة ، قسم الملابس والنسيج، مقارنة بالطريقة التقليدية المعتادة في التدريس من حيث الأداء المهاري.
     وتکونت العينة من طلاب الفرقة الرابعة قسم الملابس والنسيج- کلية الاقتصاد المنزلي جامعة حلوان وکان قوامها (52)طالب وطالبة قسموا إلى مجموعتين، مجموعة ضابطة  والتي تعلمت بالطريقة التقليدية المعتادة (البيان العملي) وکان عددها (26) من الطلاب ومجموعة تجريبية والتي تعلمت باستخدام استراتيجية التعلم المعکوس وکان عددها (26).
    واشتملت أدوات البحث على اختبار مهارى ومقياس تقدير لقياس الأداء المهارى المتضمنة بالوحدة الدراسية.
    وقد أظهرت النتائج: وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بالنسبة للاختبار (المهارى) لصالح المجموعة التجريبية , مما يؤکد على فعالية استراتيجية التعلم المعکوس في تعلم الوحدة التدريسية المقترحة بناء نموذج الجاکيت النسائي بکول تايور وکم قطعتين، و قد ترجع النتائج إلي الآتي: 

سهولة استخدام الوحدة التدريسية مما أتاح للطلاب الاستفادة من المهارات والأنشطة المتضمنة به.
إعداد أهداف الوحدة التدريسية وتعليمات توضح کيفية التعامل مع الوحدة التدريسية .
عرض الوحدة التدريسية بأسلوب واضح وشيق وجذاب مما يساعد في جذب انتباه الطلاب وإثارة دافعيتهم للتعلم .
تساهم الوحدة التدريسية في إعطاء الطلاب الوقت الکافي للتفاعل والاستفسار والتقويم لتعلم المهارات وفقا لقدرة الطالب في التعلم.
ساهم التعلم المعکوس في توفير وقت المحاضرة وتحويلها لتقويم الطلاب للمهارات المتضمنة بالوحدة التدريسية .



 
Abstract
DevelopingSkill performance for women's Jackets Pattern by Use Reflected Learning Strategy and measuring its effectiveness
                                   
 
The research tools included a skill test and an assessment scale to measure the skill performance of the module the skill performance.
The sample consisted of students from the fourth grade of the Department of Clothing and Textiles - Faculty of Home Economics, Helwan University. The sample comprised 52 male and female students, divided into two groups, a control group that learned in the usual traditional way (the demonstration), and the experimental group that learned using the reverse learning strategy comprising 26 students.
The research tools included a skill test and an assessment scale to measure the skill performance of the module.
     The results showed that there were statistically significant differences at the function level of (0.01) for the test (skill) in favor of the experimental group, which confirms the effectiveness of the Reflected learning strategy in learning the teaching proposed module by constructing women’s jacket model in collar taiyer and two-piece-sleeveThe results may be due to the following:
 
1. The ease of use of the teaching module, which allowed students to benefit from the information and activities included in it.
2. Preparation of the teaching module's objectives and instructions on how to deal with the teaching module.
3. The presentation of the teaching module in a clear, attractive and interesting manner, which helps attract the attention of students and stimulate their motivation to learn.
4. The teaching module contributes to giving students sufficient time to interact, inquire and evaluate learning knowledge according to the student's ability and speed to learn.
5. The Reflected learning strategy contributed in saving the lecture time and converting it to evaluate students' knowledge contained in the teaching module.
 

الكلمات الرئيسية