المؤثرات الاستهلاکية وعلاقتها بالتوجه نحو التخطيط الاستراتيجي للدخل المالي للأسرة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ الإدارة ورئيس قسم إدارة مؤسسات الأسرة والطفولة - کلية الاقتصاد المنزلي - جامعة حلوان

2 أستاذ الادارة بقسم ادارة مؤسسات الأسرة والطفولة - کلية الاقتصاد المنزلي

3 الباحثة بقسم إدارة مؤسسات الأسرة و الطفولة - کلية الاقتصاد المنزلي - جامعة حلوان

المستخلص

ملخص البحث
المؤثرات الاستهلاکية وعلاقتها بالتوجه نحو التخطيط الاستراتيجي للدخل المالي للأسرة
 
        يهدف البحث إلى دراسة المؤثرات الاستهلاکية وعلاقتها بالتوجه نحو التخطيط الاستراتيجي للدخل المالي للأسرة. وتکونت عينة البحث الأساسية من (220) ربة أسرة بمحافظات القاهرة والجيزة والقليوبية، بشرط أن يکون الزوج والزوجة في معيشة  مشترکة ولا تقل مدة زواجهم عن 5 سنوات ولديهم أبناء ومن مستويات اجتماعية واقتصادية مختلفة وتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي. وتم تطبيق الأدوات التالية: 1-استمارة البيانات العامة للأسرة .2- مقياس المؤثرات الاستهلاکية الأسرية ويتضمن مؤثرات . 3- مقياس التخطيط الاستراتيجي للدخل المالي للأسرة.  وأسفرت نتائج الدراسة عن: -وجود فروق ذات دلالة احصائية بين أفراد عينة البحث الأساسية في تأثير المؤثرات الاستهلاکية الأسرية تبعاً لمتغيرات البحث (مدة الحياة الزوجية – مستوى تعليم الزوجة – عمل الزوجة – حجم الأسرة – متوسط الدخل الشهري للأسرة)  لصالح مدة الزواج الأقل والمستوى التعليمي الأعلى للزوجة ودخل الأسرة المرتفع عند مستويات دلالة (0,01). -وجود فروق ذات دلالة احصائية بين أفراد عينة البحث الأساسية في التخطيط الاستراتيجي للدخل المالي للأسرة تبعاً لمتغيرات البحث لصالح مدة الزواج الأعلى، والمستوى التعليمي المرتفع للزوجة، والزوجة العاملة، والأسرة الأقل من(4) أفراد، ودخل الأسرة المرتفع عند مستويات دلالة (0,01)، و(0,05). -اختلاف نسبة مشارکة المتغيرات المستقلة في تفسير نسب التباين في المتغير التابع (التخطيط الاستراتيجي) تبعا لأوزان معاملات (الانحدار- ودرجة الارتباط) وفق الترتيب التالي المستوى التعليمي للزوجة بنسبة 83,5%، يليه متوسط الدخل الشهري الدخل المالي بنسبة 70%، وفي المرتبة الثالثة المؤثرات الاستهلاکية الاقتصادية الأسرة بنسبة 65,4%، وأخيرا المؤثرات الاستهلاکية التسويقية بنسبة 61,9%.
ومن توصيات البحث: القيام بعمل لقاءات وندوات وبرامج تعرف بالمؤثرات الاستهلاکية والتعامل السليم معها، وکيفية الاستفادة منها وحث وسائل الاعلام على نشر برامج تحث على أهمية التخطيط الاستراتيجي للاستثمار المالي للأسرة.
 
 
 
 
 
Abstract
The consumption effects and their relationship with approaching the strategic planning of family’s financial income
This research aims to study the consumption effects and their relationship with approaching the strategic planning of family’s financial income.
The basic research sample comprised 220 housewives in the governorates of Cairo, Giza and Qalyubia, provided that the spouses are co-living at one home, their marriage period shall not be less than 5 years and have children and belong to different social and economic levels. The study used the analytical descriptive approach.
The study applied the following tools: 1.Form of general data for family, 2.Scale of family consumption effects, including, 3.Scale of strategic planning for family’s financial income.
The study concluded the following results:- There are statistically significant differences between the members of the basic research sample in the influence of family consumption effects according to the research variables (marriage period, wife’s education level, wife’s work, family size, place of residence, family's average monthly income), in favor of shorter marriage period, wife’s higher education level , and family’s higher income at the significance levels of (0,01).
-There are statistically significant differences between the members of the basic research sample in the strategic planning of family’s financial income according to the research variables, in favor of longer marriage period, wife’s higher education level, working wife, family of less than (4) members, and family’s higher income at the significance levels of (0, 01), and (0,05).
-The percentage of participation of the independent variables in the interpretation of the variance percentages in the dependent variable (strategic planning) varies according to the weights of the coefficients (regression - and the degree of correlation) according to the following order; wife’s education level which came in the first place by (83.5%), followed by the financial income which came in the second  place by (70%), followed by family’s economic consumption effects which came in the third place by (65.4%), and eventually, the marketing consumption effects which came in the last place by (61.9%).
Recommendations of the research:  Conducting meetings, seminars and programs that show consumption effects and how to direct the consumer to deal positively with such effect, and Urging the media to broadcast programs underscoring the importance of strategic planning for family's financial investment.

الكلمات الرئيسية