دور التعلم الممتع من خلال منهج الاقتصاد المنزلي في تحسين اليقظة الذهنية والانهماک بالتعلم لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس الاقتصاد المنزلى المساعد بقسم الإقتصاد المنزلى التربوى

المستخلص

ملخص البحث
دور التعلم الممتع من خلال منهج الاقتصاد المنزلي في تحسين اليقظة الذهنية والانهماک بالتعلم لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية
هدف البحث الحالي إلى دراسة فعالية  التعلم الممتع من خلال منهج الاقتصاد المنزلي في تحسين اليقظة الذهنية والانهماک بالتعلم لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ، وتکونت أدوات البحث من مقياس اليقظة الذهنية ومقياس الانهماک في التعلم، وتوصلت نتائج البحث إلى  تحسن مستوى اليقظة الذهنية والانهماک بالتعلم لدى تلاميذ المجموعة التجريبية  عن تلاميذ المجموعة الضابطة وذلک بعد إجراء تجربة البحث ، ومن توصيات البحث ضرورة استخدام التعلم الممتع کمنحى تعليمي في تعليم الاقتصاد المنزلي وخاصًة لتلاميذ المرحلة الأساسية الدنيا.                                                   
الکلمات المفتاحية :
-        التعلم الممتع   Enjoyable learning                 
-        اليقظة الذهنية                              Mindfulness
-        الانهماک بالتعلم learning engagement                   
 
 
Abstract
The role of enjoyable learning through the home economics curriculum in improving Mindfulness and learning engagement among Primary stage students
 
The aim of the current research is to study the effectiveness of enjoyable learning through the home economics approach in improving mindfulness and learning engagement among elementary school students, and the research tools consisted of the mindfulness scale and the measure of involvement in learning, and the results of the research reached an improvement in the level of mental alertness and learning engagement among the experimental group students On the authority of students of the control group, after conducting the research experiment. Among the recommendations of the research is the necessity to use enjoyable learning as an educational approach in teaching home economics, especially for pupils in the lower elementary stage.
 

الكلمات الرئيسية