أثر توظيف الحائط الإلکترونى على تنميه مهارات الطلاب لتقنيتى الطباعه بالإستنسل والديکوباج والدمج بينهما

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

أستاذ مساعد الملابس والنسيج – قسم الاقتصاد المنزلي- کلية التربية النوعية - جامعة عين شمس

المستخلص

ملخص البحث
أثر توظيف الحائط الإلکترونى على تنميه مهارات الطلاب لتقنيتى الطباعه بالإستنسل والديکوباج والدمج بينهما
أدرکت البشرية فى الوقت الحاضر أن التعلم ليس مجرد ما ننجزه فى الحجرة الصفية تحت إشراف المعلم بل هو عملية أشمل وأوسع من ذلک بکثير، کما أدرکت أنه ليس من الضرورى کى يحدث التعلم ان يکون هنالک سبورة ودفتر بل هناک الکثير من الوسائل والوسائط التى يمکن من خلالها أن يتعلم الفرد.
وأهتم الخبراء فى تأمين بيئه تربوية ملائمة ومناخ عام يستثير دافعية التعلم لدى الطلاب، ويرسخ المعارف المکتسبه، ويفتح أمامهم أفاقاً جديده تحتم التوسع فى إستخدام التقنيات الإلکترونيه فى العملية التربوية لتحسين عمليتى التعلم حيث أن إستخدام التقنيات والوسائط التعليميه الجديثة فى عمليتى التعليم والتعلم لم يعد ترفاً بل ضرورة فرضتها التطورات التکنولوجية الهائلة التى أضافها عصر المعلومات والتعليم الألکترونى ومن هذه التطورات إستخدام البرامج الإلکترونية بصورة کليه او جزئيه فى العملية التعليمية. فقد رأت الباحثتان انه يمکن الإستفاده من هذا التطور بإستخدام الحائط الإلکترونى فى تنميه بعض مهارات الطباعة بالأستنسل ومهارة الديکوباج ومهارة الدمج بينهما على القماش  وهو ما أوجد الحاجه إلى البحث للإجابة على التساؤل الرئيسى الآتى:
ما أثر توظيف الحائط الإلکترونى على تنمية معارف ومهارات تقنيتى الطباعه بالإستنسل والديکوباج والدمج بينهما.
 وتهدف الدراسة الى التعرف على أثر توظيف الحائط الإلکترونى على تنمية معارف ومهارت تقنيتى الطباعه بالإستنسل والديکوباج والدمج بينهما.
وقد إستخدمت الباحثتان فى تطبيق البحث عدة أدوات ( الإختبار التحصيلى – الإختبار المهارى – بطاقة ملاحظة - مقياس التقدير ) وتم تحکيم الإختبارات وبطاقة الملاحظة والمقياس من قبل متخصصين ، وأظهرت النتائج الإحصائية إمکانيه توظيف الحائط الإلکترونى على تنمية معارف ومهارت تقنيتى الطباعه بالإستنسل والديکوباج والدمج بينهما لدى الطلاب مما ساهم فى تحقيق أهداف البحث.
الکلمات المفتاحيه:
الحائط الإلکترونى- الطباعه بالإستنسل – الديکوباج-  تنمية- مهاره
 
 
 
Summary
The effect of using the Pad let wall on developing students' skills
of Stencil printing and decoupage techniques and merging them     
Introduction and research problem:
Humanity has realized at the present time that learning is not just what we accomplish in the classroom under the supervision of the teacher, but it is a much more comprehensive and broader process, and it has also realized that it is not necessary for learning to happen that there is a blackboard and notebook, but there are many means and media through which it can To learn the individual.
The experts were interested in securing an appropriate educational environment and a general climate that stimulates the students' learning motivation, consolidates the acquired knowledge, and opens up new horizons for them that necessitate the expansion of the use of electronic technologies in the educational process to improve the two learning processes, as the use of modern educational technologies and media in the teaching and learning processes is no longer a luxury. The necessity imposed by the tremendous technological developments added by the information age and e-learning, and among these developments is the use of electronic programs in whole or in part in the educational process. The two researchers believed that this development could be used by using the padlet wall to develop some of the skills of stenciling printing, the skill of decoupage and the skill of merging them on the canvas, which created the need for research to answer the following main question:
What is the effect of employing the padlet wall on developing the knowledge and skills of the techniques of stenciling and decoupage printing, and merging them?
 The study aims to identify the effect of employing the padlet wall on developing the knowledge and skills of the techniques of stenciling and decoupage printing and merging them.
The researchers used several tools in the application of the research (achievement test - skill test - note card - grading scale). The tests, the observation card and scale were judged by specialists, and the statistical results showed the possibility of employing the padlet wall to develop knowledge and skills in the techniques of stenciling and decoupage printing and merging them among students Which contributed to achieving the research objectives.
                                                                                                              key words:
padlet wall - stenciling - decoupage - development - skill
 

الكلمات الرئيسية