فاعلية برنامج إرشادي الکتروني لإکساب الأطفال بعض المهارات الحياتية لمواجهة أزمة "جائحة کورونا "

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد بقسم إدارة مؤسسات الأسرة والطفولة کلية الاقتصاد المنزلي- جامعة حلوان

المستخلص

ملخص البحث
فاعلية برنامج إرشادي الکتروني لإکساب الأطفال بعض المهارات الحياتية لمواجهة أزمة "جائحة کورونا"
يهدف البحث الحالي إلي قياس فاعلية برنامج إرشادي الکتروني لإکساب الأطفال بعض المهارات الحياتية لمواجهة أزمة جائحة کورونا، وتکونت عينة الدراسة من عينة أساسية قوامها (285) طفل، وعينة تجريبية قوامها (70) طفل بالصفوف الثلاث الأخيرة من المرحلة الابتدائية، واشتملت أدوات البحث على استمارة البيانات العامة، استبيان المهارات الحياتية للأطفال لمواجهة أزمة جائحة کورونا، برنامج إرشادي الکتروني لإکساب الأطفال بعض المهارات الحياتية لمواجهة أزمة جائحة کورونا (إعداد الباحثة) ، واتبع البحث المنهج الوصفى، والمنهج التجريبي لمجموعة تجريبية واحدة.
وأظهرت نتائج البحث وجود فروق  دالة إحصائياً عند مستوى دلالة 0.01 ، في المهارات الحياتية لمواجهة أزمة جائحة کورونا بجوانبها (المهارات الإدارية- مهارات التواصل الاجتماعي- المهارات الصحية) باختلاف کل من (الصف الدراسي- جنس الطفل- الترتيب الميلادي- عمل الأم- نوع المدرسة)، وجود علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة احصائية عند مستوى دلالة 0.01 ، 0.05، بين کل من(الصف الدراسي- الترتيب الميلادي- نوع المدرسة) والمهارات الحياتية لمواجهة أزمة جائحة کورونا بجوانبها، عدم وجود علاقة ارتباطية بين کل من (الجنس، عمل الأم) والمهارات الحياتية للأطفال لمواجهة أزمة جائحة کورونا بجوانبها المختلفة ، عمل الأم يليه الصف الدراسي، يليه الترتيب بين الأخوة، وأخيراً نوع المدرسة هي العوامل الأکثر تفسيرًا لنسبة التباين فى مستوى المهارات الحياتية للأطفال لمواجهة أزمة جائحة کورونا، وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة0.01 بين متوسطات درجات العينة التجريبية في اکتساب المهارات الحياتية للأطفال لمواجهة أزمة جائحة کورونا قبل وبعد تطبيق البرنامج الإرشادي الالکتروني لصالح التطبيق البعدي.
وتوصي الباحثة بعقد دورات تدريبية وورش عمل (Online) من خلال وحدات التدريب بالکليات المختلفة لتنمية وعي الأمهات وأطفال المرحلة الابتدائية بالمهارات الحياتية الايجابية والاجراءات الاحترازية اللازمة لمواجهة أزمة جائحة کورونا.
الکلمات المفتاحية: المهارات الحياتية، الأزمة، جائحة کورونا.
 
 
 
 
ABSTRACT
The effectiveness of an electronic counseling program to provide children with some life skills to cope with Corona pandemic crisis
The current research aims to measure the effectiveness of an electronic counseling program to provide children with some life skills to cope with the Corona pandemic crisis. The study sample consisted of a basic sample of (285) children, and an experimental sample of (70) children in the last three grades of the primary stage. The research tools included a form of general data, a questionnaire of life skills for children to cope with Corona pandemic crisis, and an electronic informative program to provide children with some life skills to cope with Corona pandemic crisis (the researcher's preparation). The research followed both of the descriptive approach and the experimental approach of one experimental group.
The results of the research showed that there were statistically function differences at an indication level of 0.01, in life skills to cope with Corona pandemic crisis in its aspects (administrative skills - social communication skills - health skills) regarding (classroom - sex of the child – his/her order in the family - mother's work - school type). The results of the research also showed the existence of a positive relationship which has statistical indication at a level of significance 0.01, 0.05, between (class – the child’s order in the family- school type) and life skills to face the Corona pandemic crisis in its aspects, the absence of a correlation between (gender, mother's work) And the life skills of children to face the Corona pandemic crisis in its different aspects. The most explanatory factors for the percentage of variation in the level of life skills for children to face the Corona pandemic crisis are arranged as follows; the mother’s work, the classroom, the order of siblings, and finally the type of school. The existence of statistically function differences at an indication level of 0.01 among the score averages of the experimental sample in acquiring life skills for children to face Corona pandemic crisis before and after the application of the electronic counseling program for the benefit of the post application.
The researcher recommends holding (Online) training courses and workshops through training units in various colleges to develop mothers' and primary school children’s awareness of positive life skills and precautional procedures needed to cope with Corona pandemic crisis.
Key words: life skills, crisis, Corona pandemic
 

الكلمات الرئيسية