فعالية وحدة تعليمية باستخدام تقنية عقود التعلم في تنمية معارف و مهارات الکروشية التونسي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الاقتصاد المنزلي کليه التربية النوعية جامعة اسيوط

المستخلص

ملخص البحث
 فعالية وحدة تعليمية باستخدام تقنية عقود التعلم في تنمية
معارف و مهارات الکروشية التونسي
لقد واجهت العملية التربوية التعليمية العديد و الکثير من التحديات اثناء تعلم المعارف و المفاهيم و اکتساب المهارات کذلک الحاجة الماسة الي توفير بيئة تعليمية تعلمية تضمن المشارکة الفعالة للمتعلمين و تعمل علي جعلهم محور العملية التعليمية مع التخلص من الاثار السلبية التقليدية و التي يسيطر فيها المعلم علي العملية التدريسية، و منذ ذلک الحين بدأ انتشار الوعي في المجتمع التربوي حول اهمية استخدام استراتيجيات التدريس الحديثة بأنواعها و اهميتها و اهدافها المختلفة و من اهم هذه الاستراتيجيات  او الاساليب او التقنيات تقنية العقود (Contrast) کبديل للتعليم المخطط له من قبل المعلم و التي يمکن ان تساعد في حل مشکله الفروق الفردية بين المتعلمين خاصة ان المتعلمين يمتلکون ذکاءات متعددة و خبرات متنوعة و انماط تعلم مختلفة، و هذه التقنية عبارة عن اتفاقية مکتوبه بين المعلم و الطالب يتعهد الطالب فيها بإنجاز نتاجات تعليمية متفق عليها مع المعلم و تحقيقها و يتعهد المعلم بمکافأة الطالب و تعزيزه اذا انجز المهمات المطلوبة بنجاح و في الفترة الزمنية المقترحة  و قد هدف البحث الي التعرف علي فعاليةوحدة تعليمية باستخدام تقنية عقود التعلم و فعاليتها في تنمية معارف و مهارات الکروشية التونسي و تطبيقها في مقرر التصميم و التطريز و الکروشيه لطلاب الفرقة الثالثة قسم الاقتصاد المنزلي مرحلة البکالوريوس و ذلک لتنمية الجوانب المعرفية و المهارية لتقنيات الکروشيه التونسي ليقوم الطلاب بتطبيق تلک التقنيات بأسلوب التعلم المستخدم (عقود التعلم ) في عمل فستان طفلة من سن سنتين الي اربعة سنوات و قد تکونت عينة الدراسة الاستطلاعية من عدد (8 ) طلاب و ذلک لضبط ادوات البحث ثم تمت التجربة علي عينة البحث و المتمثلة في (80) طالب تم تقسيمهم الي مجموعتين (ضابطة و تجريبية ) لإجراء الاختبارات القبلية والبعدية عليهم ، و دلت نتائج البحث علي ان تقنية عقود التعلم لها فعالية في قياس الوحدة المقترحة لمقرر التصميم و التطريز و الکروشيه بمستوي دال احصائيا ، کذلک وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى ( 0.01 )  بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية  و المجموعة الضابطة في المعارف المکتسبة الخاصة بتقنية الکروشيه التونسي في الاختبار التحصيلي القبلي البعدي لصالح الاختبار البعدي للمجموعة التجريبية  ، ووجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى ( 0.01 )  بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية  و المجموعة الضابطة في اختبار الاداء المهارى الخاص بتنفيذ فستان الطفلة في الاختبار القبلي البعدي لصالح الاختبار البعدي للمجموعة التجريبية .
Abstract
The effectiveness of an educational unit using the technology of learning contracts in developing the knowledge and skills of Tunisian crochet
 
The educational process has faced many, many challenges while learning knowledge and concepts and acquiring skills, as well as the urgent need to provide a learning environment that ensures the effective participation of learners and works to make them the focus of the educational process while getting rid of the traditional negative effects in which the teacher controls the process. Teaching, and since then began to spread awareness in the educational community about the importance of using modern teaching strategies of all kinds, importance and various objectives, and among the most important of these strategies, methods or techniques is the contract technique (Contrast) as an alternative to education planned by the teacher, which can help In solving the problem of individual differences between learners, especially that learners have multiple intelligences, diverse experiences, and different learning styles, and this technique is a written agreement between the teacher and the student in which the student undertakes to achieve educational outcomes agreed upon with the teacher and to achieve them, and the teacher undertakes to reward the student and Enhancing it if the required tasks are successfully accomplished and within the proposed period of time. The research aims to identify the effectiveness of an educational unit using technology Learning contracts and their effectiveness in developing Tunisian crochet knowledge and skills and applying them in the design, embroidery and crochet course for students of the third year of the Department of Home Economics undergraduate stage in order to develop the knowledge and skill aspects of Tunisian crochet techniques so that students apply these techniques using the learning method used (learning contracts In making a dress for a girl from the age of two to four years, and the pilot study sample consisted of (8) students in order to control the research tools, then the experiment was carried out on the research sample represented by (80) students who were divided into two groups (control and experimental) To conduct pre and post tests on them, and the results of the research indicated that the learning contract technology has effectiveness in measuring the proposed unit of the design, embroidery and crochet course at a statistically significant level, as well as the existence of statistically significant differences at the level (0.01) between the mean scores of the experimental group and the control group In the acquired knowledge of the Tunisian crochet technique in the pre-post-achievement test in favor of the post test of the experimental group, and the presence of statistically significant differences at the level (0.01) between Average scores of students of the experimental group and the control group in the skill performance test for the implementation of the girl’s dress in the pre-post test in favor of the post test of the experimental group.

الكلمات الرئيسية