إدارة الأزمات وعلاقتها بالمسئولية المجتمعية لدي طلاب الجامعة في ظل جائحة کورونا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الاقتصاد المنزلي، کلية التربية النوعية، جامعة أسيوط

المستخلص

ملخص البحث
إدارة الأزمات وعلاقتها بالمسئولية المجتمعية لدي طلاب الجامعة
في ظل جائحة کورونا
 
استهدف البحث الحالي دراسة العلاقة بين إدارة الأزمات والمسئولية المجتمعية لدي طلاب الجامعة في ظل جائحة کورونا لإخذ الاحتياطات الوقائية والاجراءات الاحترازية للحماية من الفيروس والحد من انتشاره ومواجهة الأزمة، واتبعت هذه الدراسة المنهج الوصفي، وتکونت عينة الدراسة الاساسية من (120) طالب جامعي من مستويات تعليمية واقتصادية مختلفة داخل جامعة أسيوط، کلية التربية النوعية، قسم الاقتصاد المنزلي، واشتملت ادوات الدراسة علي استمارة البيانات العامة للأسرة،استبيانإدارةالأزمات، استبيان المسئولية المجتمعية، وقد أسفرت نتائج الدراسة عن ما يليوجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي دلالة 0.01 في جميع محاور استبيان إدارة الأزمات والاستبيان ککل  واستبيان المسئولية المجتمعية وفقاً لاختلاف الفرقة الدراسية لطلاب عينة البحث لصالح الفرقة الرابعة، وفقاً لاختلاف عدد أفراد الأسرة لصالح الأبناء بالأسر أقل من 4 أفراد، وفقاً لاختلاف المستوي التعليمي للوالدين لصالح الوالدين في المستوي التعليمي المرتفع، ووفقاً لاختلاف مهن الآباء لصالح أبناء الآباء العاملين بمهن مرتفعة، وفقاً لاختلاف الدخل الشهري للأسرة لصالح الأبناء بالأسر ذوي الدخل المرتفع وذلک في إدارة الأزمات ولصالح الدخول المتوسطة في حالة المسئولية المجتمعية، ووفقاً لمتغير الجنس لصالح الإناث، ووفقاً لعمل الأم لصالح الأمهات العاملات، کما اتضح وجود علاقة ارتباط طردي بين محاور استبيان إدارة الأزمات واستبيان المسئولية المجتمعية عند مستوي دلالة 0,01، فکلما زادت القدرة علي إدارة الأزمات کلما زاد الوعي بالمسئولية المجتمعية لطلاب الجامعة في ظل جائحة کورونا، کما اتضح وجود علاقة ارتباط طردي بين محاور استبيان إدارة الأزمات واستبيان المسئولية المجتمعية ومتغيرات الدراسة (الفرقة الدراسة، السن، المستوي التعليمي للوالدين، مهنة الأب، عمل الأم، متوسط الدخل الشهري) عند مستوي دلالة (0,01)، بينما توجد علاقة ارتباط عکسية بين محاور إدارة الأزمات والمسئولية المجتمعية وعدد أفراد الأسرة، کما وجد أن أکثر متغيرات الدراسة تأثيراً علي إدارة الأزمات کانت (المستوي التعليمي للأب، المستوي التعليمي للأم، متوسط الدخل الشهري، مهنة الأب، عمل الأم، عدد أفراد الأسرة، الفرقة الدراسية)علي الترتيب حيث بلغت قيمة نسبة المشارکة R2 (92,0%، 91,5%، 90,7%، 87,0%، 79,1%، 74,4%، 68,0%، 62,3%) وأکثر متغيرات تأثيراً علي المسئولية المجتمعية کانت (المستوي التعليمي للأب، المستوي التعليمي للأم، مهنة الأب، عمل الأم، إدارة الأزمات، عدد أفراد الأسرة، الفرقة الدراسية، الجنس)علي الترتيب حيث بلغت قيمة نسبة المشارکة R2 (90,4%، 83,4%، 77,8%، 73,0%، 71,6%، 66,0%، 62,4%، 60,1%) عند مستوي دلالة 0,01، وقد أوصت الدراسة بضرورة إيجاد قنوات اتصال مفتوحة بين الطلاب ومتخصصين الاقتصاد المنزلي من خلال إقامة الندوات والمحاضرات والمؤتمرات العلمية لتوعيتهم بإدارة أزمة کورونا بأسلوب علمي من خلال توعيتهم بالمسئوليات المجتمعية ودورهم الايجابي في محاربة الأزمة، وأن تقوم وزارة التعليم بالاهتمام بإدخال مفاهيم المسئوليات المجتمعية في المناهج الدراسية للطلاب بمراحل التعليم المختلفة من أجل تنشئة جيل قادر علي تحمل المسئوليات والتخطيط الجيد للمستقبل، وإدخال المقررات التي تناقش اکتساب مهارة إدارة الأزمات لأعدادهم وتوعيتهم لمواجهة الأزمات بأسلوب علمي.
 
Abstract
Crisis Management  and its relation to Societal Responsibility for University students during Corona pandemic   
 
            The current research aimed to study the relationship between crisis management and societal responsibility among university students in light of the Corona pandemic to take preventive precautions and precautionary measures to protect against the virus, limit its spread and face the crisis, and this study followed the descriptive approach, and the basic study sample consisted of (120) university students of educational levels And different economics within Assiut University, Faculty of Specific Education, Department of Home Economics, and The study tools included the general family data form, the crisis management questionnaire, the societal responsibility questionnaire, and the results of the study resulted in the following: the presence of statistically significant differences at the level of significance 0.01 in all axes of the crisis management questionnaire and the questionnaire as a whole and the societal responsibility questionnaire according to the difference of the study group of sample students Research in favor of the fourth group, according to the difference in the number of family members in favor of children in families of less than 4 members, according to the difference in the educational level of the parents in favor of the parents with a higher educational level, According to the different occupations of fathers in favor of the children of fathers working in high professions, according to the difference in the monthly income of the family in favor of the children in high-income families in crisis management and in favor of middle incomes in the case of social responsibility, and according to the gender variable in favor of females, and according to the mother’s work in favor of working mothers. A direct correlation relationship between the axes of the Crisis Management Questionnaire and the Social Responsibility Questionnaire at the significance level of 0.01, so the greater the capacity for crisis management, the greater the awareness of the social responsibility of university students in light of the Corona pandemic, and it was also evident that there was a direct correlation between the axes of the Crisis Management Questionnaire and the Social Responsibility Questionnaire And study variables (Study group, age, parents ’educational level, father’s occupation, mother’s work, average monthly income) at the level of significance (0.01), while there is an inverse correlation between the axes of crisis management, community responsibility, and the number of family members. It was also found that most of the study variables An impact on crisis management was (the father’s educational level, the mother’s educational level, average monthly income, the father’s profession, the mother’s work, the number of family members, the school group) respectively, as the participation rate reached R2 (92.0%, 91.5%, 90.7%, 87.0%, 79.1%, 74.4%, 68.0%, 62.3%) and the most influencing variables on social responsibility were (father’s educational level, mother’s educational level, father’s profession, work Mother, crisis management, number of family members, study group, gender) respectively, with the participation rate being R2 (90.4%, 83.4%, 77.8%, 73.0%, 71.6%, 66.0%, 62.4%, 60.1%) at a significance level of 0.01, and it has been recommended The study is of the necessity to create open communication channels between students and home economists through holding seminars, lectures and scientific conferences to educate them about managing the Corona crisis in a scientific manner by making them aware of societal responsibilities and their positive role in fighting the crisis, and for the Ministry of Education to pay attention to introducing the concepts of societal responsibilities into the curricula of students in educational stages In order to raise a generation capable of bearing responsibilities and planning well for the future, and to introduce courses that discuss the acquisition of crisis management skills to prepare them and educate them to face crises in a scientific manner.
Keywords: : crisis, crisis management, social responsibility, Corona pandemic.
 
 

الكلمات الرئيسية