فاعلية برنامج بالوسائط الفائقة لتنمية معارف ومهارات رسم الباترون الصناعى للجونلة للصم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم الملابــس والنســــــيج - کلية الأقتصاد المنزلى- جامعه حلوان

2 قسم الملابس الجاهزة - کلية الفنون التطبيقية- جامعة حلوان

3 قسم الملابس والنسيج – کلية الاقتصاد المنزلى - جامعة حلوان

المستخلص

يهدف البحث الحالى إلى تصميم وبناء برنامج مقترح بإستخدام الوسائط الفائقة لتعلم معارف ومهارات رسم الباترون الصناعى النسائى للجونلة للصم، والتأکد من فعاليه استخدام البرنامج المقترح على المستوى التحصيلى المعرفى والأداء المهارى لدى الصم، وقد اتبع البحث المنهج الشبة التجريبى باستخدام مجموعة تجربية واحده، وتم إعداد أدوات لتقويم البرنامج المقترح تکونت من اختبار تحصيلى قبلى وبعدى لتقويم المعارف واختبار مهارى ومقياس تقدير لقياس الاداء المهارى للبرنامج وللاختبار المهارى، وبعد التحقق من صدق وثبات الأدوات تم قياس فعالية البرنامج بتطبيقه وأدوات تقويمه على عينة من الطالبات الصم بمدرسة الأمل بميدان لبنان وعددهم (7) طالبات تخصص ملابس وقد اتضح من نتائج البحث فعالية البرنامج على التحصيل المعرفى والاداء المهارى .
 
Abstract
This research aims to design and build a program using hypermedia for teaching the skills of drawing a female industrial pattern to the deaf, and to ensure the effectiveness of using the program at the cognitive achievement level and the skillful performance of the deaf in addition to getting acquainted with the views of the deaf and their response about the proposed program and its study style, and the research has followed The semi-experimental curriculum using one experimental group. Tools were prepared to evaluate the proposed program, which consisted of a pre-and post-test achievement assessment of knowledge, a skill test, after verifying the sincerity and consistency of the tools, the effectiveness of the program was measured by applying it and its evaluation tools to a sample of deaf students at the Amal School in Lebanon Square. They number (7) students who specialize in clothes. The results of the research showed the effectiveness of the program on cognitive achievement and skill performance.