برنامج مقترح لمقرر "نوافذ العرض "لطالبات الملابس والنسيج بجامعة الملک عبد العزيز

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم الملابس والنسيج کلية الاقتصاد المنزلي، جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى :-
1-       التعرف على المتطلبات المهنية للقائمين بتصميم نوافذ العرض الخاصة بالملابس ومکوناتها.
2-       تصميم برنامج تعليمي مقترح " تصميم نوافذ العرض.
3-       التعرف على فعالية وحدة تعليمية في البرنامج المقترح " نوافذ العرض "بعد تطبيقه على تحصيل الطالبات المتخصصات
4-               التعرف على فعالية وحدة تعليمية " نوافذ العرض " بعد تطبيقه على المهارات العملية للطالبات المتخصصات.
5-               التعرف على اتجاه الطالبات " عينة البحث " نحو الوحدة التعليمية في البرنامج المقترح "تصميم نوافذ العرض".
وقد تم تطبيق البرنامج على عينة مکونة من ( 16 ) طالبة، وإختبار فعاليته من خلال الأدوات التي تم تصميمها وهى ( إختبار معرفى، إختبار مهارى، مقياس تقدير، مقياس إتجاهات ) وعن طريق المعاملات الإحصائية  المقترحة تم التوصل إلى فعالية البرنامج المقترح، وأظهرت النتائج وجود دلالة إحصائية بين متوسطى درجات أفراد العينة قبل وبعد التطبيق بمستوى دلالة 01¸  لصالح القياس البعدى في الإختبار المعرفى، والإختبار المهارى، ومقياس الإتجاه.
 
Abstract
A Suggested Program about the "Show windows" Course for the Female Students
of Clothing & Textile – King Abd Al-Aziz University
The present research is aiming at:

Defining the professional requirements of the show windows designers, of clothing and their accessories.
Designing a suggested instructional program for show windows design.
Defining the effectiveness of an instructional unit in the suggested program, after applying it on the specialized female students.
 Defining the effectiveness of an instructional unit in the suggested program, after applying it on the practical skills of the specialized female students.
Defining the female students' trends toward the instructional unit in the suggested program 'the show windows design".

The said program was applied on a sample embracing 16 female students, and its effectiveness was tested through the designed tools (cognitive test – skill test- evaluation scale – trends scale) and the suggested statistical treatments revealed the effectiveness of the suggested program. The results showed the existence of statistically significance between the score means of the sample subjects before and after the application, on the significance level of 0.01, favoring post measurement in the cognitive test, the skill test and the trend scale.

الكلمات الرئيسية