فاعلية التعلم التعاونى في تنمية مهارات إعداد نماذج الأکوال

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

بقسم الملابس والنسيج کلية الاقتصاد المنزلى – جامعة حلوان

المستخلص

يهدف هذا البحث الى تحديد مدى فاعلية استخدام استراتيجية التعلم التعاونى فى تنمية مهارات إعداد نماذج الأکوال ( الکول أوفيسيه – الکول شميزيه القطعتين – الکول الاسبور) من حيث التحصيل والمهارة ، وآراء الطلاب. وتکونت عينة البحث من طلاب الفرقة الثانية بقسم الملابس والنسيج – کلية الاقتصاد المنزلى – جامعة حلوان ، وقد تم تقسيم العينة إلى مجموعتين ( مجموعة ضابطة تعلمت بالطريقة التقليدية – مجموعة تجريبية تعلمت باستخدام التعلم التعاونى )، وتکونت أدوات البحث من برنامج مهارة اعداد نماذج الأکوال ، اختبار تحصيلى (قبلى/ بعدى)، اختبار مهارى (قبلى/ بعدى) ، مقياس  وبطاقة ملاحظة أداء الطلاب ، استبيان آراء الطلاب ، استمارة المهارات الاجتماعية وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطى  درجات المجموعتين الضابطة والتجريبية فى الاختبارين التحصيلى المعرفى والمهارى لصالح المجموعة التجريبية التى درست بالتعلم التعاونى ، وآراء الطلاب إيجابية نحو استخدام التعلم التعاونى.
 
 
Abstract
The Effectiveness of Cooperative Learning in Collar Patterns Skills Development
This research aims to determine the effectiveness of the use of cooperative learning strategy in the development of skills of collar patterns development (mandarin collar-shirt collar with stand – convertible collar) in terms of achievement and skill, and the views of students. The sample consisted of students from the Second Division, Department of Clothing and Textiles - Faculty of Home Economics - Helwan University. The sample has been divided into two groups (control group which was taught in the traditional way - experimental group which was taught using cooperative learning). Research tools consisted of the collar patterns development skills program, achievement test (before/after), skills test (before/after), measuring and noting students’ performance, surveying students’ opinions and a social skills form. The results showed statistically significant differences between the mean scores of the control and experimental groups in the two tests grades in knowledge and skills for the experimental group, which studied using cooperative learning, and the students’ opinions about the use of cooperative learning were positive.

الكلمات الرئيسية